artikel

Praktijk: zorg en boodschappen combineren

Branche & Bedrijf 1532

TUK – Op donderdag is het een komen en gaan van ouderen bij dorpssupermarkt Attent Hof in Tuk. Ze komen voor het ‘zorgloket’, dat kantoor houdt aan een tafel op de broodafdeling in de supermarkt van Alien en Mark Hof. ‘We bieden zorg en boodschappen.’

Praktijk: zorg en boodschappen combineren
Foto: Anne van der Wouden

Iedere donderdagochtend houden medewerkers en vrijwilligers van Buurtzorg Steenwijk en Mantelzorgnetwerk Steenwijkersland spreekuur in de supermarkt. Geregeld schuiven ouderen aan bij de tafel op de broodafdeling. De een voor een kopje koffie, een koekje en een praatje, anderen om problemen te bespreken of met een vraag waarvan ze niet weten waar ze er anders mee terecht kunnen. ‘Ze worden van daaruit verder geholpen’, zegt supermarktondernemer Alien Hof, die dit soort vragen voorheen vaak kreeg gesteld. ‘We kregen geregeld vragen van mensen over zorg en hun problemen. Ze vroegen of wij wisten waar ze terecht kunnen en vaak ook of wij wilden bellen.’

Dagelijks een pot augurken

Soms regelde ze ook op eigen initiatief zorg. ‘We hadden een duidelijk dementerende klant die dagelijks een pot augurken kwam kopen. Als je ernaar vroeg, werd hij boos. Omdat we zijn kinderen niet kenden, hebben we contact met de huisarts opgenomen en die heeft contact gezocht met de kinderen.’

Ondernemer voelt zich bijna mantelzorger

Hof voelde zich geregeld bijna mantelzorger. ‘De nood is er. Ik vond dat we er structureel iets aan moesten gaan doen.’ Ze benaderde thuiszorgorganisatie Buurtzorg Steenwijk. Die had wel oren naar een soort spreekuur in de winkel. ‘Ik zorg voor koffie, een koekje en de tafel.’ Al snel schoven andere organisaties aan. ‘Vrijwilligersorganisatie Mantelzorgnetwerk zit er ook iedere donderdag.’ Ad hoc schuiven ook andere instanties en vrijwilligers aan.

Tafel moet drempelverlagend werken

De tafel is vooral bedoeld als eerste kennismaking en moet drempelverlagend werken. ‘Je ziet mensen nog wel eens twijfelen. Die worden dan gevraagd of ze een kopje koffie willen. Als ze eenmaal aan tafel zitten, komt het gesprek wel op gang.’

Al talloze ouderen geholpen

Sinds de start in augustus zijn talloze ouderen geholpen met hun hulpvraag. ‘Er wordt echt heel veel gebruik van gemaakt, het voorziet duidelijk in een behoefte. Veel ouderen weten de weg niet en we horen ook vaak dat ze hun kinderen niet willen lastigvallen.’

Weer rustig boodschappen doen

Zo was er een heer die na een oogoperatie drie maal daags gedruppeld moest worden. ‘Dat kon het mantelzorgnetwerk direct oplossen met een vrijwilliger.’ En een man die altijd gehaast boodschappen deed omdat hij zijn zieke vrouw niet te lang alleen wil laten, kan het nu wat rustiger aan doen. ‘Er zit nu een vrijwilliger bij zijn vrouw, die man heeft nu ook weer tijd voor een praatje en en kopje koffie als hij boodschappen doet.’

Veel aandacht in lokale media

Het initiatief kreeg ruim aandacht in lokale media en er is huis aan huis een flyer verspreidt in het 2000 inwoners tellende Tuk en het acht keer grotere Steenwijk. ‘Dat heeft de aanloop flink aangewakkerd.’

Maar levert het ook wat op?

De hamvraag is: levert het de supermarkt ook wat op? ‘Er is veel tamtam omheen. Mensen weten weer, Mark en Alien zitten er na 24 jaar nog steeds.’ Dat zorgt niet direct voor extra klanten. ‘Maar wel voor goodwill en daardoor gunnen inwoners je nog wat.’

Dorp nog steeds trouw aan buurtsuper

Het dorp is nog steeds trouw aan de winkel. En niet alleen voor de vergeten boodschappen. ‘Er zijn nog steeds mensen die hier de weekboodschappen doen en daarvoor niet naar een grote supermarkt in Steenwijk rijden.’ Dat heeft volgens haar ook met de eigen identiteit en het ruime lokale assortiment van de winkel te maken. ‘We zijn aangesloten bij de Attent-formule, maar we noemen ons de Buurtsuper van Tuk.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels