artikel

Supermarkten in grensstreek verliezen tot wel 15 procent

Branche & Bedrijf

LOSSER – De accijnsverhogingen op tabak, alcohol en benzine moeten worden teruggedraaid. Grensbewoners shoppen massaal over de grens en dat kost supermarkten omzet.

Supermarkten in grensstreek verliezen tot wel 15 procent

Distrifood maakte een rondgang langs een aantal supermarkten in de grensstreek rond Enschede. C1000 André de Jong in Losser heeft met een omzetverlies van 10 à 15 procent te kampen sinds de accijnsverhogingen. ‘Tegenover januari vorig jaar is het over de hele linie minder’, zegt versmanager 
Rudie Lichtenberg van de C1000. De supermarkt verliest omzet doordat er minder klanten komen. ‘Mensen gooien hun tank vol, halen sigaretten en bier en doen nu ook de rest van de boodschappen over de grens.’

Prijsgevoelig
De inwoners van Losser zijn volgens zijn collega-manager Erik Foekens prijsgevoelig. ‘Ze houden de hand op de knip, elke euro is er een. De mensen hier gaan voor de aanbiedingen. Als we een aantrekkelijke folder hebben, draaien we wel een goede week.’ Bij de vestiging van Emté in Losser is het beeld hetzelfde. ‘Het varieert, maar we zijn 10 tot 15 procent van onze omzet kwijt’, zegt supermarktmanager Jeroen Peters.

Het scheelt écht
Pauzerend kassamedewerker Rianne ten Tije doet, enigszins 
beschaamd, ook een duit in het zakje. ‘Mijn ouders wonen op de grens, die doen ook over de grens hun boodschappen. Het scheelt namelijk echt’, zegt ze stellig. Bij Plus Van Marle, eveneens in Losser, hebben ze geen last van een omzetdaling, zegt Ivo van Marle. ‘We zijn hier acht jaar geleden 
begonnen. Er zat relatief weinig omzet in deze winkel en sindsdien groeien we. Onze klanten komen nog wel gewoon voor hun wekelijkse boodschappen. Een eventueel effect is daardoor bij ons slecht meetbaar.’

Lastig vergelijken
In het nabije Glanerbrug zegt Jumbo-ondernemer Radjen Lochan dat de omzet stabiel is. ‘Het is echter voor mij lastig vergelijken. We zijn in september omgebouwd van C1000 naar Jumbo. Overigens tot mijn volle tevredenheid’, voegt hij eraan toe. Hij levert wel in op de traditioneel hoge tabaksverkoop. Juist daarvoor investeerde hij flink in 
automaten bij de kassa’s. ‘Ze zijn 
bedoeld om meer service te verlenen maar als ik dit had geweten, had ik er wellicht van afgezien.’

 

Pal aan grens

Plus Bellers in Overdinkel zit pal aan de grens aan de doorgaande weg met Gronau. Robert Bellers zegt desondanks marginaal in te leveren, en dan vooral op rookwaren. Ook is de gemiddelde besteding omlaag gegaan. ‘Maar we krijgen per week zo’n honderd tot 150 klanten meer over de vloer en dat compenseert.’ Hij vermoedt dat hij juist profiteert van het toegenomen aantal Nederlanders dat over de grens shopt. ‘We liggen pal aan de belangrijkste route naar Gronau en hebben een groot eigen parkeerterrein. Dat maakt het aantrekkelijk om op de terugweg juist bij ons te stoppen voor typisch Nederlandse producten.’

 

Prijs bepalend

In Gronau zijn Edeka, Lidl, Penny, Aldi en een drankenhal pal naast elkaar in één straat gevestigd. Goedkoop tanken kan in de buurt. De ideale plek voor one-stop-shopping. Op zaterdagen zien de parkeerplaatsen daar dan ook geel van de Nederlandse kentekens. Ook doordeweeks trekken de winkels volop Nederlanders. Prijs blijkt desgevraagd voor velen het belangrijkste argument. Buurvrouwen Veronique van der Kamp en Karin Jacobs uit Enschede zeggen al jaren in Duitsland te winkelen. ‘Eerst de Lidl en dan de Aldi.’ Vroeger was dat voor een selectie aan artikelen maar nu worden alle inkopen gedaan. ‘Behalve de koffie, die kopen we in Nederland.’ Het gaat hen vooral om de kosten en deels om het andere assortiment. ‘Het scheelt €1,20 op een pakje shag. Pepsi Light kost in de aanbieding €0,59 (1,5 liter), daar betaal ik in 
Nederland minimaal €1,25 voor.’ Ook verdwijnen er flessen wijn in de kofferbak. ‘Dat scheelt soms wel € 2 per fles voor dezelfde wijn.’ Op drogmetica is het verschil soms zelfs extreem. Haarverf die in 
Nederland rond €15 kost staat in Duitsland voor net iets meer dan €5 in het schap.

 

Gerichte aanbieding

Een medewerker van Edeka zegt dat er altijd al veel Nederlanders 
komen. Of het er meer zijn dan voorheen durft ze niet te zeggen. Wat haar aan de kassa wel opvalt is dat het hard gaat met de sigaretten. ‘Nederlanders nemen vaak meerdere sloffen mee.’  Bij Klaas+Koch (K+K) in Gronau, een regionale keten met meer dan tweehonderd supermarkten, komen sinds de accijnsverhogingen zeker meer Nederlandse klanten, zegt een medewerker. Het bedrijf adverteert met het in het oosten veel gedronken Grolsch-bier in Nederlandse 
regiobladen. Klanten krijgen daar bij K+K een premium bij, prijkt op de gevel. ‘Dat is wekelijks iets anders’, zegt de medewerker. ‘Deze week is het een zak chips. Het kan bijvoorbeeld ook toiletpapier zijn of keukenrollen.’ Een krat Grolsch-pijpjes kost daar €11,99. Edeka hanteert, zonder premium, een vaste prijs van €10,99.

Aantrekkingskracht
De aantrekkingskracht van Duitsland was er ook al voor de accijnsverhogingen op brandstof, tabak en alcohol. Chips, frisdrank, toetjes, chocola, wasmiddelen en drogmetica waren er altijd al goedkoper. De Nederlandse supermarktondernemers waren en zijn gewend daar mee te dealen. Het was immers tweerichtingsverkeer. Duitsers kwamen naar Nederland voor sigaretten, koffie en diesel. En ook de zondagsopening trekt de laatste jaren volop oosterburen. ‘We hebben daar gedurende twee jaar geregeld een zondagsfolder voor verspreid aan de andere kant van de grens. Daarin stonden vooral aanbiedingen voor koffiepads en statiegeldvrije blikjes’, zegt 
Robert Bellers. ‘Sindsdien zien we veel meer Duitsers op zondag.’

 

Accijnsverhoging terugdraaien

Nu is de situatie echter wezenlijk veranderd. Sinds de accijnsverhogingen is het speelveld te oneven. Omzet ‘kopen’ heeft geen zin, zeggen de gesproken ondernemers. Want dat zet het rendement te veel onder druk. De accijnsverhogingen moeten zo snel mogelijk worden teruggedraaid. Van Marle noemt het verschil ‘belachelijk’. Radjen Lochan (Jumbo) schampert over Europa. ‘Zo is het geen vrije markt. Het is de waanzin ten top dat de regering zulke drama’s veroorzaakt in het grensgebied’, zegt hij en verwijst hij naar slijterijen en bedrijven die volledig afhankelijk zijn van benzine- en tabaksverkoop.

Geen vrije marktwerking
Versmanager Lichtenberg (C1000) vreest voor de lokale economie. ‘Dit gaat hier in de streek banen kosten’, maakt hij zich zorgen. ‘Nu gaat het nog, maar als de omzet verder 
terugloopt zal dat bij ons ook gevolgen hebben.’ Wachten op een evaluatie in mei, zoals de nieuwbakken staatssecretaris Eric Wiebes wil, is wat hem betreft geen optie. ‘Dit heeft niks meer met vrije marktwerking te maken. Het is gewoon 
oneerlijke concurrentie. Hier moet een streep door.’

Reageer op dit artikel