Zuivel en kaas zijn belangrijke assortimentsgroepen in de Nederlandse supermarkten. Veel Nederlanders drinken dagelijks melk bij ontbijt of lunch, terwijl yoghurt een gezond imago heeft en past in een verantwoord eetpatroon. Kaas wordt veel gegeten op brood, als snack in de avond of als onderdeel van een maaltijdsalade, pizza of ander kant-en-klaar gerecht.

Veel A-merken actief in zuivel en kaas

Op de markt van zuivel en kaas zijn verschillende A-merken actief, soms onderdeel van een coöperatie van boeren. Daarnaast hebben supermarkten hun eigen private labelproducten en vaak ook assortiment onder het budgetmerk. Discounters zijn relatief sterk op het gebied van zuivel en kaas. In toetjes zijn multinationals als Dr. Oetker, Almhof en Danone zeer actief.

Ontwikkelingen in assortiment zuivel en kaas

In de assortimentsgroep zijn verschillende belangrijke trends te ontdekken. Zo wordt ingespeeld op de trend naar luxe en verwennen met speciale producten, maar ook op gezondheid met producten met minder zout, minder vet en minder suiker. Tenslotte wordt zuivel en kaas ook als een vervanger voor vleesproducten gezien, bijvoorbeeld in maaltijdsalades.