Distrifood is het belangrijkste nieuwsblad voor de supermarktsector. Daarbij wordt volop geschreven over assortiment. Daarbij komen alle assortimentsgroepen aan de orde, onder meer in vers. Als onderdeel hiervan is er een speciale pagina waarin al het nieuws, achtergronden en analyse over vlees is samengebracht.

De slagerijafdeling van de supermarkt

De slagerijafdeling van de supermarkt is van belang. Veel consumenten beginnen met het kiezen van hun vleesproduct, alvorens ze bepalen wat ze verder gaan eten. Daarbij is ook sprake van de opkomst van alternatieven voor vlees, de zogenoemde vleesvervangers. De meeste Nederlanders eten echter nog steeds dagelijks een stukje vlees.

Schnitzel, biefstuk, gehakt, kip

Producten als schnitzel, biefstuk, gehakt en kip behoren tot de hardlopers in de supermarkt. Vlees wordt ook veel gebruikt om klanten naar de winkel te trekken door deze producten aantrekkelijk te prijzen. Daardoor ligt de supermarktbranche vaak onder vuur van actiegroepen zoals Wakker Dier, Varkens in Nood en Milieubescherming. Die willen dat supermarkten veel sterker inzetten op duurzaamheid bij de verkoop van vlees.

Assortiment in vlees ontwikkelt zich

In dit kader spreken de actiegroepen veelal van zogenoemde kiloknallers. Over duurzaamheid zijn door de supermarktsector verschillende convenanten gesloten. Dit heeft invloed op het assortiment in vlees. Zo neemt het assortiment biologisch vlees bij de meeste supermarktketens toe, terwijl er ook steeds meer vlees met 1-ster of meer van de Dierenbescherming in de schappen verschijnt.

Achtergrond over vlees