Non-food is een assortimentsgroep in de supermarkt waar veel in gebeurd. Aan de ene kant proberen supermarkten omzet af te snoepen van verkopers van non-food, aan de andere kant snoepen spelers als Action en Op=Op Voordeelshop juist omzet af van de supermarkt in de assortimentsgroep non-food. Voor discounters als Aldi en Lidl is het wisselende aanbod van non-food een belangrijke trekker voor klanten.

Non-food is een diverse assortimentsgroep

Onder non-food vallen alle producten in de supermarkt die niet eetbaar zijn. Dit loopt uiteen van drogmetica en toiletpapier tot complete televisies of barbecues. Het is vooral in het assortiment met schoonmaakmiddelen, wasmiddelen en huidverzorgingsproducten waarin nieuwe non-fooddiscounters marktaandeel afsnoepen van Nederlandse supermarkten. Ook online verkopers zijn een te duchten concurrent geworden.

Toch moet iedere supermarkt het assortiment hebben

Ondanks de groeiende concurrentie van andere verkoopkanalen is het toch assortiment dat iedere supermarktketen moet verkopen. Klanten rekenen erop dat ze deze producten kunnen meenemen in het kader van one-stop-shopping. Het experiment van Hoogvliet Versmarkt om dit tot het minimum te beperken en mensen de non-food online te laten kopen is vooralsnog geen groot succes zo lijkt het.

 

Achtergrond over non-food