Supermarkten verkopen fors minder wijn

Supermarkten verkopen fors minder wijn

ZALTBOMMEL - De wijnverkopen in de Nederlandse supermarkten staan stevig onder druk. In het lopende jaar tot en met week 36 gaat het om liefst zes miljoen liter minder dan vorig jaar.

Dat blijkt uit cijfers die door de marktonderzoekers van IRI aan Distrifood zijn verstrekt. Het betreft een voortzetting van een trend die ook vorig jaar al zichtbaar was. In 2016 verkochten Nederlandse supermarkten nog 226 miljoen liter wijn, vorig jaar was dat 218 miljoen en dit jaar 212 miljoen. Alle cijfers gaan over het lopende jaar tot en met week 36.  ‘De grootste daling zit in rode wijn, maar ook rosé en mousserend staan onder druk’, analyseert Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. ‘Witte wijn groeit nog wel, maar dit kan de daling van rood niet opvangen.’

Verschuiving van wijnomzet naar online

Van Beekveld meldt dat het volume in zowel supermarkten als slijterijen afneemt. Ook de omzetten dalen. Van €1,053 miljard in 2016, naar €1,036 miljard in 2017 en €1,033 miljard in 2018 (ook MAT 36). ‘Er vindt een duidelijke verschuiving plaats naar online. Het hoeft dus niet zo te zijn dat er minder wijn wordt gedronken, maar er wordt minder door supermarkten verkocht’, laat ze weten. De online verkopen winnen wel, óók door spelers die door IRI niet worden gemeten. Het beeld hiervan is enigszins diffuus, omdat in de data van IRI wel AH.nl is opgenomen, maar Jumbo.com en Plus.nl. niet.

Achtergrond: waarom de wijnverkopen dalen

Albert Heijn en Jumbo kwamen de afgelopen weken in het nieuws met opvallende aanpassingen van het wijnschap. AH verkoopt wijn in buisjes en wijntaps en Jumbo introduceert dit najaar 200 nieuwe wijnen en de Wijnvinder. Het is nodig. Cijfers van IRI tonen aan, dat de drank onder druk staat. Er is dit jaar (MAT 36) door de gezamenlijke supermarkten 6 miljoen liter wijn minder verkocht dan vorig jaar.

Lees het hele artikel >>>