Echt authentiek Turks-Marokkaans nu gewoon in het schap

Echt authentiek Turks-Marokkaans nu gewoon in het schap
Sales director retail Dirk van de Vorle en marketing manager Shirley Mok van Unidex: ‘De doelgroep bestaat uit ongeveer 1 miljoen aan potentiële shoppers.’

De mensen in ons land met een Turkse of Marokkaanse achtergrond en uiteraard alle anderen die gek zijn op de vele lekkernijen uit deze keukens, willen de producten graag in het schap van hun supermarkt. Maar dan wél de echt authentieke A-merken zoals men die kent en herkent. Unidex, dat binnen het Turks-Marokkaanse assortiment een uniek distributieplatform ontwikkelde, maakt dit nu mogelijk.

Sponsored content door Unidex

Door de koloniale geschiedenis genieten Nederlanders al generaties lang van de lekkernijen uit de Oosterse, Surinaamse en Caribische keuken. De supermarkten bieden dan ook een uitgebreid aanbod aan noodles, mie, sauzen, oliën, bonen, peulvruchten, kruiden, specerijen en mixen om buitenlandse gerechten te kunnen maken. Hoewel buitenlands… het aanbod Indische en Surinaamse producten dat in de wereldstraat wordt gepresenteerd, bestaat grotendeels uit producten die zijn aangepast aan de Nederlandse smaak. Producten als couscous en harissa worden in ons land ontwikkeld. “Dat zijn concepten die wij Nederlanders heel goed begrijpen”, zegt sales director retail Dirk van de Vorle van Unidex, “maar de oorspronkelijke doelgroep, mensen met een migratieachtergrond, kennen en herkennen deze merken niet en kopen het dus ook niet in de supermarkt. Het belang van A-merken bij Nederlanders met een immigratieachtergrond is 40 procent waar dat bij autochtone Nederlanders 18 procent is. Voor ons als Unidex reden op deze behoefte in te spelen.”

Bekend en vertrouwd

Een zeer grote groep shoppers afkomstig uit Turkije en Marokko komt in de supermarkt maar kan er niet alle boodschappen doen doordat de merken die zij zoeken nog niet verkrijgbaar zijn. “De producten uit hun land van herkomst kopen ze vooral in de speciaalzaak”, zegt marketing manager Shirley Mok. “Wat ze zoeken vinden ze niet in de supermarkt. Ze besteden overigens flinke bedragen aan etnische producten: ruim 95 euro per week waarvan bijna de helft wordt uitgegeven bij een Turkse en/of Marokkaanse winkel. De potentie is dus groot, zeker als er merken en producten in het schap staan die ze kennen, de A-merken waarmee ze bekend en vertrouwd zijn en dus geen look-a-likes”, aldus Mok. “Dit is geen eenvoudige markt”, zegt Van de Vorle. “Met zóveel verschillende fabrikanten is voor de supermarkt een assortiment op maat afgestemd op de behoefte van de Turks-Marokkaanse consument lastig te realiseren. Als Unidex kunnen we dat wel. Door onze grote ervaring in etnische productgroepen hebben we nu de producten van de leidende A-merken in huis.”

Distributieplatform

Unidex heeft in 2017 in samenwerking met alle toonaangevende A-merkleveranciers binnen het TurksMarokkaanse assortiment een uniek distributie platform ontwikkeld. Unidex heeft gekeken naar de behoefte van de eindconsument aan de hand van learnings uit het werkveld van de vertegenwoordigers van de distributeur. Unidex komt al jaren bij de Turkse/ Marokkaanse supermarkten en is bekend in deze markt.. “Wij zijn het platform voor alle A-merken uit het buitenland”, zegt Mok. “De basis van Unidex ligt in de etnische winkels. Vanuit hier hebben we zeer veel kennis in huis. Wij willen visie brengen en ontzorgen de retailer door alles onder één dak te brengen. Met onze know how van deze markt hebben we gekeken naar een juiste doorvertaling naar de categorie. Een stukje category management waar ook de retailer veel behoefte aan heeft. Deze behoefte hebben we doorvertaald naar het schap dat vanaf week drie in Albert Heijn komt te staan. Hierin vindt de consument een zorgvuldig samengesteld Turks-Marokkaans assortiment waarbij is gekeken naar ieder eetmoment van de dag. Alle segmenten zijn hierin aanwezig om een compleet menu te kunnen maken. Snacks, drinks, granen, broodbeleg, thee, koffie, basisgerechten, bonen, soepen, kruiden; meer dan honderd echte authentieke Turks-Marokkaanse producten worden aangeboden. Een compleet nieuwe categorie en een met enorm veel groeipotentie”, aldus Mok. “Het zijn stuk voor stuk authentieke producten van merken die iedere Turk en Marokkaan kent”, vult Van de Vorle aan. “Albert Heijn zegt ‘we zijn er voor iedereen’, dus dan moet je er ook voor iedereen zijn. Met dit assortiment onderstrepen we dit nog eens extra.

Alles uit de buitenlandse keuken

Unidex in Hillegom is de importeur en distributeur van tientallen merken en honderden etnische levensmiddelen. Door te innoveren en continu te vernieuwen is het internationaal georiënteerde assortiment afgestemd op de wensen van de etnische markt binnen Europa. De nadruk in het aanbod van Unidex ligt op producten uit de Afrikaanse, Antilliaanse, Surinaamse, Arabische, Caribische en Aziatische keuken. Als totaalleverancier van etnische levensmiddelen biedt Unidex exclusieve merken, tailormade concepten en opties in private label.

Van supermarkt tot toko

Unidex levert producten van over de hele wereld aan zeer veel afnemers, van de supermarkt en de groothandel tot aan de toko op de hoek ongeacht etniciteit en afkomst. Hierin staan klantvriendelijkheid, service en respect voorop.

Lees meer over