nieuws

Riedel introduceert een nieuwe generatie sappen

Assortiment 1353

Minder fruitsuiker, meer omzet en een hoger rendement

De sappencategorie moet gezonder, vindt Riedel. Zowel letterlijk als figuurlijk. Daarom zorgt de fruitdrankenproducent met een nieuwe generatie sappen voor een hogere omzet, minder fruitsuiker voor de consument en meer rendement voor de handel.

Riedel introduceert een nieuwe generatie sappen

Sponsored content door Riedel

Achter het sinaasappelsap van Appelsientje zit een bijzonder verhaal, ontdekte Judith van Riet, sinds begin dit jaar category development manager bij producent Riedel. ‘In eerste instantie benijdde ik mijn nieuwe collega’s, die bij wijze van spreken het sap al door hun aderen hadden stromen. Maar door het mooie verhaal achter de sappen van Appelsientje, voelde ik al snel dezelfde passie.’ Sinaasappelbomen kunnen drie keer per jaar bloesems hebben en er zijn vroege en late rassen, ontdekte Van Riet. ‘Dat betekent dat er van juni tot en met december sinaasappeloogsten zijn. Pas na zo’n achthonderd uur volle zon zijn de sinaasappels rijp, en wanneer ze rijp lijken, reizen onze medewerkers af naar Brazilië om ze eigenhandig aan een smaaktest te onderwerpen.’ De fruitinkopers en fruitexperts van Appelsientje letten, behalve op de kwaliteit van het fruit, ook op veiligheid, milieu en de arbeidsomstandigheden, leerde de category development manager. ‘Ter plekke selecteren zij zo het beste en het lekkerste sap.’

'De nieuwe verpakking straalt vooral weer fun en vrolijkheid uit'

Juist dat verhaal wil de sappenproducent dan ook weer terugbrengen op de winkelvloer en in de keukens van de consument. Van Riet: ‘Door in te spelen op trends, met relevante introducties die een antwoord vormen op de steeds sterker wordende behoefte aan gezonde producten en minder suikers, blazen we de sappencategorie weer nieuw leven in. Ons uitgangspunt hierbij is een hogere omzet, meer rendement voor de handel en minder fruitsuiker voor de consument.’

'Natuurlijke sappen passen prima in een gevarieerd voedingspatroon'

Complete relaunch

Met een big bang naar de handel komen, was de ambitie van Riedel. Daarom besloot de fruitdrankenproducent niet alleen het merk Appelsientje nieuw leven in te blazen, maar eveneens kritisch te kijken naar zijn andere merken: DubbelFrisss, CoolBest en Taksi, en het nieuwe merk Van de Boom; een jonge, eigentijdse toetreder in de sappencategorie.

De relaunch van Appelsientje openbaart zich in de eerste plaats door een nieuwe verpakking, die vooral weer fun en vrolijkheid moet uitstralen. ‘Het drinken van sappen is gewoon leuk’, legt Van Riet uit. ‘Daarnaast staat nu, in plaats van de A van Appelsientje, de productinhoud weer centraal.’ Het gaat hier om fruitsappen, zonder toegevoegde suikers en de consument heeft keuze uit 100 procent pure sappen of combinaties van 70 procent fruit en 30 procent water , benadrukt de category development manager. ‘Bovendien zijn er een aantal nieuwe smaken aan het portfolio toegevoegd, die helemaal passen bij de behoefte anno 2018.’

Nieuwe varianten

Nieuw is Appelsientje Volle Smaak, met minder fruitsuiker. ‘Dit nieuwe drankje bestaat uit 70 procent sap en 30 procent water’, legt Van Riet uit. ‘Door het toevoegen van natuurlijke smaakstoffen behouden we de volle smaak, maar dan met 30 procent minder suiker. Met deze lichtere variant willen we nieuwe gebruikers aanspreken en houden we de bestaande consument langer vast.’ Hoeveel sap en water er in de fruitdrank zit, staat ook hier helder en transparant op de verpakking vermeld. ‘Zodat de shopper direct weet waar hij aan toe is.’ Eveneens nieuw is Appelsientje Frisfruit. Een 100 procent natuurlijke lemonade-achtige drank, laag in calorieën, met 35 procent fruitsap en water. ‘Fris en niet te zoet’, legt de category development manager uit. ‘Met een on-trend en relevant concept boosten we de penetratie in de categorie.’ Appelsientje is voor iedereen, vindt Riedel. Daarom lanceert de fruitdrankproducent eveneens een vernieuwde kids range. Met dezelfde transparante en kleurrijke verpakking, hetzij gericht op kinderen, in zowel 1,5 literpakken als drinkpakjes. ‘Goed van smaak, maar laag in calorieën, met 50 procent minder suiker. Wat voor ons vanzelfsprekend moet zijn bij producten voor kinderen.’
Het lekkere en het goede van sappen is een beetje op de achtergrond geraakt, ziet Riedel. “Daarom willen we sappen weer een positieve lading meegeven’, vertelt Van Riet. ‘En laten zien dat natuurlijke sappen prima passen in een gevarieerd voedingspatroon. Door uit te leggen hoe onze sappen worden gemaakt, wat er in zit en waarom het zo lekker en gezond is, maken we sap weer een product om zorgeloos van te genieten.’

Voor meer informatie: www.riedel.nl

Reageer op dit artikel