nieuws

AH neemt fris- en sappenschap onder handen

Assortiment 4246

AH neemt fris- en sappenschap onder handen

ZAANDAM – Albert Heijn pakt het frisdranken-, water- en sappenschap aan. Er worden meer gezonde producten toegevoegd aan het assortiment en de in 2016 gelanceerde Suikerwijzer Fris wordt uitgebreid en krijgt een prominentere plek op het schap.

‘Het bewustzijn van wat we eten en drinken wordt steeds groter. We willen steeds meer geholpen worden om gezondere keuzes te maken. Klanten willen steeds beter weten wat er aan suikers, zouten of vetten is toegevoegd aan het eten en drinken. Albert Heijn past zijn aanbod van fris, water en ongekoelde sappen aan en wil daarmee bijdragen aan een beter leven voor onze klanten’, zo onderbouwt Albert Heijn het pakket aan maatregelen rond het schap. De wijzer is volgens Albert Heijn verbeterd en uitgebreid naar sappen en water. ‘De suikerwijzer laat je op een makkelijke manier zien hoeveel suikers een product bevat en op welke wijze het product is gezoet (suiker, kunstmatige zoetstoffen of van natuurlijke oorsprong). In één oogopslag zie je of een product geen suiker bevat (geel), laag in suiker is (donkergeel), midden in suiker is (licht oranje) of een hoog suikergehalte heeft (donker oranje)’, zegt de supermarkt.

Besparing van 99 miljoen suikerklontjes per jaar

De uitbreiding betreft onder meer de aanduiding wanneer sappen geen toegevoegde suiker hebben. Daar stopt de vernieuwing van het schap echter niet. AH: ‘We bieden meer ruimte voor de gezondere varianten met minder suiker, zoals water, water met smaak en ice tea, ten koste van de traditionele frisdranken en sappen. Naast een verdere suikerreductie in de AH siropen van 30 procent – een besparing van 99 miljoen suikerklontjes per jaar – wordt het assortiment verder uitgebreid met een aantal gezondere varianten.’ Er worden onder andere twee varianten bruisend mineraalwater met theesmaak van ons eigen merk toegevoegd aan het assortiment. Daarnaast breidt AH naar eigen zeggen het aanbod van gemakkelijke en gezonde alternatieven voor kinderen uit in het schap.

Tweede suikerreductie in een jaar tijd

Dit is de tweede keer in een jaar tijd dat Albert Heijn suikerreductie doorvoert in het frisdrank en sappen assortiment. Marit van Egmond van AH over de veranderingen: ‘Albert Heijn neemt graag het voortouw met goede voorlichting en met producten die passen in een gezonde levensstijl. De hoeveelheid toegevoegde suiker en de manier van zoeten van dranken worden namelijk steeds belangrijker voor onze klanten. Onze Suikerwijzer Fris bij het schap laat nu nog beter zien hoeveel suikers de frisdrank, en nu ook de ongekoelde sappen en waters, bevatten. Hiermee willen wij onze klanten helpen makkelijker te kiezen voor minder.’

Lees ook: ‘Nederland schat suikerconsumptie heel fout in’

Reageer op dit artikel