nieuws

Consumptie alcoholvrij- en speciaalbier groeit

Assortiment 2283

Consumptie alcoholvrij- en speciaalbier groeit

DEN HAAG –  De consumptie van alcoholvrij bier steeg afgelopen jaar met 24,7 procent en die van speciaalbier met 7,9 procent.

De categorie alcoholvrij bier laat voor het achtste jaar op rij de sterkste groei zien van alle biersoorten. Dit blijkt uit cijfers over 2017 van koepelorganisatie Nederlandse Brouwers, het voormalige Centraal Brouwerij Kantoor. Sinds 2010 steeg deze categorie met maar liefst 285 procent. ‘Alcoholvrij bier is niet alleen meer een alternatief voor als je bijvoorbeeld nog moeten rijden’, licht Cees-Jan Adema (directeur Nederlandse Brouwers) toe. ‘De consument kiest tevens steeds vaker voor de alcoholvrije variant omdat ze het lekker vinden.’

Groei ten koste van biermixen met alcohol

De consumptiestijging van de alcoholvrije varianten heeft zijn weerslag op de alcohol bevattende biermixen/radlers die terugloopt. Het aantal hectoliters daalde van 363.709 hectoliter in 2016 naar 352.036 hectoliter in 2017, een daling van 3,2 procent.

Kerncijfers bierconsumptie 2017. Bron: Nederlandse Brouwers

Speciaalbier groeit verder

Supermarkten zetten volop in op een bijzonder assortiment speciaalbier. Dat speciaalbier populair is bij de consument, blijkt ook uit de cijfers. In 2017 is 7,9 procent meer speciaalbier gedronken dan in 2016, respectievelijk 1.174.197 hectoliter tegen 1.088.503 hectoliter een jaar eerder. De consumptie van het standaard pils bleef met 0,1 procent groei min of meer gelijk.

Jongvolwassenen kiezen alcoholvrij

Opvallend is dat de stijging van de consumptie van alcoholvrij/arm bier het sterkst is onder jongvolwassenen (25 jaar -34 jaar). Deze resultaten komen uit een door Ruigrok NetPanel uitgevoerde representatieve consumentenpeiling over alcoholvrij bier.

Aanbod alcoholvrij groeit

De peiling laat tevens zien dat negen van de tien alcoholvrij bierdrinkers positief zijn over het uitgebreide aanbod aan alcoholvrije bieren. ‘Het aantal biersoorten dat in een alcoholvrije variant wordt gebrouwen, stijgt ieder jaar verder. Eerst zag je alleen pils en witbier, toen veel radler en inmiddels weizen, amber en IPA. Hiermee spelen de brouwers in op de wensen van de consument om gevarieerd en verantwoord te genieten van een mooi glas bier, ook als zij even helemaal geen alcohol tot zich willen nemen’, aldus Adema.

Reageer op dit artikel