nieuws

Omzetgroei verspakket in super niet te stuiten

Assortiment 2863

ZALTBOMMEL – De omzet van verspakketten groeit hard door. Waar in 2014 de omzet bij de gezamenlijke Nederlandse supermarkten nog op €6 miljoen uitkwam, is deze opgelopen naar €26,3 miljoen nu (MAT 4, 2018). Ook kant-en-klare maaltijden groeien hard door.

Omzetgroei verspakket in super niet te stuiten

IRI becijfert dat de totale omzet van verspakketten in miljoenen euro’s de afgelopen jaren keihard doorgroeit van €6,0 miljoen in 2014, naar €9,9 miljoen in 2015, €13,8 miljoen in 2016 en €25,3 miljoen in 2017. Het groeit nu door naar €26,3 miljoen (MAT 4, 2018).

Soeppakketten het grootst

Binnen deze pakketten, die tot de assortimentsgroep agf worden gerekend, zijn de soeppakketten het grootst. ‘Maar de maaltijdpakketten – waar Albert Heijn mee is begonnen en die nu bij steeds meer ketens worden verkocht – groeien op dit moment veel harder. Vooral de versperceptie is van belang voor de groei, net als het gemak en het idee dat je toch zelf kookt’, analyseert Rini Emonds, business consultant Retail bij IRI. ‘Ik verwacht dat de maaltijdpakketten dit jaar groter worden dan de soeppakketten, die het vooral in de winter goed doen. Erwtensoeppakketten stuwen dan de omzetten.’

Pakketten bij Deen

Ook de door Unilever en Koninklijke Telersvereniging Zon in februari bij Deen gelanceerde pakketten worden tot de verspakketten gerekend. ‘Maar de verkoopresultaten daarvan zijn nu nog niet meegerekend’, aldus Emonds.

Groei kant-en-klare maaltijden

De kant-en–klare maaltijden maken maken ook een flinke groei door. Waar de totale omzet in 2016 uitkwam op €252,4 miljoen, was deze vorig jaar €266,7 miljoen en nu opgelopen naar €268,8 miljoen (MAT 8, 2018). IRI maakt hier een onderverdeling in vers, houdbaar en vriesvers. Vers groeit procentueel het hardst met 11,1 procent, houdbaar met 7,5 procent en vriesvers met 1,3 procent. Emonds: ‘We zien wel een daling van maaltijdpakketten kw. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Knorr Wereldgerechten. Deze staan onder druk, mede door de zoutperceptie die deze producten met zich meedragen.’

Zie ook: Unilever lanceert maaltijdpakketten bij Deen

Reageer op dit artikel