nieuws

AH richt etnisch schap opnieuw in

Assortiment 6308

ZAANDAM – Albert Heijn heeft vorige week het zogeheten etnisch schap van 319 supermarkten opnieuw ingericht. De marktleider heeft dat gedaan in samenwerking met specialist Unidex.

AH richt etnisch schap opnieuw in

Unidex is een importeur en distributeur van etnische levensmiddelen in Europa.

AH eerste grote klant

AH is de eerste grote klant van het recent gelanceerde distributieplatform van Unidex, ontwikkeld om vanuit een enkel aanlevermoment een compleet assortiment etnische levensmiddelen te leveren aan retailers.

Onderzoek onder primaire doelgroep

Onder etnisch assortiment vallen onder meer Turkse, Marokkaanse, Aziatische, Afrikaanse en Surinaamse levensmiddelen. Volgens Dirk van der Vorle, sales director van Unidex, is het assortiment samengesteld op basis van onderzoek onder de primaire doelgroep: eerste en tweede generatie Turkse en Marokkaanse Nederlanders. ‘Net zoals je als Nederlander in het buitenland waarde hecht aan vertrouwde merken, geldt dat voor deze doelgroep ook’, zegt Van der Vorle. ‘Het assortiment dat er nu ligt, is echt de keuze van de doelgroep. Daarmee kiest Albert Heijn voor een duidelijk andere aanpak dan voorheen.’

Etnisch schap AH

Aanbod producten varieert

Per AH-winkel varieert het aanbod van producten. In de kleinere vestigingen gaat het om een halve meter schapruimte, in de grotere vestigingen kan dit oplopen naar 2 meter. In een intern bericht aan AH-medewerkers noemt Guust van der Eijnden, category manager worldfoods bij de marktleider, het etnisch schap ‘een belangrijke productgroep voor Albert Heijn’. ‘De doelgroep van Nederlanders met een Turkse of Marokkaanse afkomst bestaat uit ruim 800.000 mensen (CBS).’

Grootste en beste merken

Van der Eijnden legt medewerkers ook uit welke keuzes er zijn gemaakt. ‘We hebben uitgezocht wat de grootste en beste merken zijn in het Turkse en Marokkaanse assortiment. De oude producten uit de worp hebben plaatsgemaakt voor een volledig nieuw assortiment met authentieke A-merken. Daarnaast introduceren we ook merken binnen geheel nieuwe productgroepen, als Super Kalite koffie, Filiz Cayi thee en originele Harissa van het merk Le Phare Cap Du Bon. We gaan deze populaire merkproducten verkopen tegen zeer betaalbare prijzen.’

Van der Eijden zegt verder veel heil te zien in de samenwerking met Unidex. ‘We verwachten dat de beschikbaarheid van producten hierdoor veel beter wordt.’

Zie ook: Supers laten miljoenen etnische omzet liggen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels