nieuws

Unilever: ‘Nee-verkoop in 40 % geen omzet’

Assortiment 7

VIANEN – Out-of-stock in een winkel leidt in 40 procent van de gevallen tot geen aankoop of een aankoop elders.

Unilever: ‘Nee-verkoop in 40 % geen omzet’

Dat blijkt uit onderzoek van Unilever. Uit de cijfers blijkt dat 9 procent van de klanten geen product koopt bij geen voorraad op het schap. Ruim 30 procent gaat het gewenste product elders kopen. Gemiddelde zes procent van de producten zijn wel eens out-of-stock.

Klant stelt aankoop uit

De cijfers betekenen overigens wel dat in 60 procent van de gevallen de omzet nog wel aan de winkel toevalt. Volgens Unilever koopt de klant in 26 procent van de gevallen een product van een ander merk, 15 procent stelt de aankoop uit en 19 procent koopt een andere variant van hetzelfde merk.

Schappenplannen niet goed uitgevoerd

Pieter Olierook van hoofdsponsor Unilever presenteerde de uitkomsten tijdens de kickoff van de supermarkt van het jaar-verkiezing. Hij benadrukte daar ook nog eens het belang van de vertaling van schappenplannen naar de winkelvloer. ‘Daar zitten veel en grondige analyses achter. We zien dat ze niet altijd goed zijn uitgevoerd. Dat producten ontbreken of dat het verkeerde product achter het juiste schapkaartje staat.’

In de verkiezing van de supermarkt van het jaar draaien zowel de eerste als tweede ronde om het op orde hebben van de basis van de winkel, meer nog dan om breedte en diepte van het assortiment of het prijsbeleid.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels