nieuws

Promodruk in vers schiet omhoog

Assortiment

DONGEN – De promodruk in de Nederlandse supermarkten blijft hard stijgen. Vooral ook in de versgroepen wordt een flink groter deel van de omzet met aanbiedingen geboekt.

Promodruk in vers schiet omhoog

Cijfers van GfK laten zien dat de promotiedruk in Nederland (alle cijfers MAT Q1) 21,6 procent bedraagt. Promotiedruk is het deel van de omzet in een assortimentsgroep dat in de aanbieding wordt verkocht.

Bier meer in promo

In dezelfde periode in 2015 lag dit percentage nog op 17,6. ‘Vooral bier wordt veel in promo verkocht’, zegt research director Joop Holla van GfK. Daar ligt de promodruk inmiddels op 38,6 procent.’ In 2015 was dat nog 30,6 procent.

In alle groepen omhoog

Holla constateert echter dat de promodruk eigenlijk in alle groepen omhoog gaat. ‘We zien dat ook versgroepen steeds meer in de aanbieding worden verkocht.’ De promodruk in agf steeg volgens de cijfers van GfK van 15,8 procent in 2015 naar 21,9 procent in 2017. Bij kaas steeg het deel van de omzet dat in de aanbieding wordt verkocht van 15,8 naar 23 procent, terwijl dit percentage bij brood en banket toenam van 15,8 naar 19,9.

Welgestelde gepensioneerden

Het onderzoek wijst verder uit dat vooral welgestelde gepensioneerden een groot deel van hun boodschappen (23,4 procent) in de aanbieding doen. Jonge alleenstaanden worden met een promodruk van 19,5 procent relatief het minst verleid door aanbiedingen. Al lag de promodruk bij deze groep over dezelfde periode een jaar geleden nog maar op 16,9 procent.

Klanten kopen op maandag meer aanbiedingen

Opvallend is dat ook de dag van de week waarop mensen boodschappen doen een rol speelt. Klanten kopen op maandag (22,9 procent) relatief meer aanbiedingen dan op zaterdag (19,8 procent). Tegelijk met de promodruk stijgt ook de omzet van de supermarkten. In het tweede kwartaal van dit jaar namen de verkopen met liefst 6 procent toe, bijna een verdubbeling van het groeitempo ten opzichte van het eerste kwartaal.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels