nieuws

Introducties stuwen verkoop alcoholvrij bier

Assortiment 1163

ZALTBOMMEL – Alcoholvrij bier is aan een enorme opmars bezig. In de eerste 20 weken van dit jaar werd in de Nederlandse supermarkten 600.000 liter meer verkocht dan dezelfde periode vorig jaar. Een groei van 7 procent in volume.

Introducties stuwen verkoop alcoholvrij bier

Het totale bierschap laat, na een kleine volumedaling in 2016, in de eerste 20 weken van dit jaar weer een groei zien van 2 procent. Dit blijkt uit cijfers van IRI.

Alcoholvrij en speciaalbier sterkste groeiers

‘De groei wordt absoluut gezien vooral gedreven door pils, maar alcoholvrij en speciaalbier zijn procentueel gezien de sterkste groeiers’, zegt Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. Waar vorig jaar in de eerste 20  weken nog 9,3 miljoen liter alcoholvrij bier bij de gezamenlijke supermarkten over de kassabanden rolde, is dat de eerste 20 weken van dit jaar gestegen naar 9,9 miljoen liter.

Fris bier onder druk

Fris bier daarentegen daalde flink. Van 13 miljoen liter over de eerste 20 weken van 2016 naar 11,5 miljoen liter in dezelfde periode van dit jaar. ‘Het frisse bier, zeg maar de Radler-achtigen, staat onder druk, waarschijnlijk doordat er een verschuiving plaatsvindt naar alcoholvrij nu hier ook steeds meer aanbod in is’, analyseert Van Beekveld.

Introductie Heineken 0.0

Sjanny van Beekveld doelt onder meer op de introductie in maart van dit jaar van Heineken 0.0, dat door supermarktketens massaal is opgenomen. ‘De wereld verandert.  Gezondheid, welzijn en balans worden steeds belangrijker in ons leven. We willen blijven inspelen op wat consumenten willen’, liet Pascal Gilet, algemeen directeur Heineken Nederland, bij de introductie weten.

Speciaalbier groeit door

Pils laat in volume een groei zien van 236,2 miljoen verkochte liters in de eerste 20 weken van 2016 naar 243,1 miljoen liter naar de eerste 20 weken van dit jaar. Een procentuele groei van 3 procent. Speciaalbier groeit ook door. Waar in de eerste 20 weken van 2016 21,8 miljoen liter werd verkocht, was dat dit jaar in die periode 22,7 miljoen liter. Een stijging van 4 procent. Vooral in 2015 en 2016 groeide speciaalbier erg hard. Het aantal bierbrouwerijen is de afgelopen 10 jaar ruimschoots verviervoudigd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels