nieuws

AH heeft opnieuw beste chocoladeschap

Assortiment 760

AMSTELVEEN – Albert Heijn is voor de zesde keer uitgeroepen tot supermarkt met het beste chocoladeschap. Dat blijkt uit het chocolade zomerrapport dat GfK uitvoerde in opdracht van Nestlé.

AH heeft opnieuw beste chocoladeschap

Deen stijgt van de derde naar de tweede plek. Plus maakt de top drie compleet. AH behaalt zowel een eerste plaats op waardering als op prestatie.

Waardering nagenoeg gelijk

De Nederlandse consument waardeert het chocoladeschap nagenoeg gelijk aan vorig jaar (7.08 versus 7.09). Het GfK-onderzoek is uitgevoerd onder 6.000 huishoudens.

Duurzaamheid nieuw aspect

Dit jaar is een nieuw aspect meegenomen in de waardering voor het beste chocoladeschap: duurzaamheid.  Er is volgens Nestlé nog veel potentie om het belang van duurzaamheid te vergroten. Smaak (89 procent) en soort (84 procent) zijn namelijk de belangrijkste aspecten bij de aankoop van chocolade. De keuze voor een keurmerk met betrekking tot duurzaamheid is voor slechts 19 procent van de chocoladekopers belangrijk in de aankoopbeslissing. AH XL en Plus scoren het hoogst bij de keuze aan duurzame producten.

Drijven van eerlijke handel

Ruim de helft (53 procent) van de consumenten geeft aan een ruim aanbod van duurzame producten belangrijk te vinden. Het produceren van chocolade zonder kinderarbeid (36 procent) en het drijven van eerlijke handel met leveranciers (24 procent) zijn voor consumenten de belangrijkste aspecten met het oog op duurzame chocolade. ‘Bewustwording van keurmerken bij chocoladekopers en waarvoor merken staan is belangrijk. Niet alleen fabrikanten en retailers, ook chocoladekopers kunnen kiezen voor een betere toekomst. We hebben allemaal een rol te spelen’, aldus Martine Olijslagers-kuip, Business Executive Officer Confectionery Nestlé Nederland.

Dalende score service

Vergeleken met vorig jaar, laten hard discounters en low-end retail een stabiele of dalende score zien op het gebied van service. Opmerkelijk is dat ze ook dalen op het aspect van voordeel. Sommige partijen dalen op het gebied van prijzen zelfs onder het gemiddelde van totaal supermarken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels