nieuws

Forse groeicijfers voeding met keurmerk

Assortiment 8

ZALTBOMMEL – Supermarkten bieden steeds meer duurzaam voedsel aan. Het aandeel binnen de totale omzet steeg in 2016 van 9,4 procent naar 11,9 procent.

Forse groeicijfers voeding met keurmerk

Vorig jaar besteedde de Nederlandse veel meer aan eten met een keurmerk dan in 2015 blijkt uit de keurmerkmonitor van IRI.

Stijging met 27 procent

Volgens de Monitor besteedde de consument het afgelopen jaar € 590 miljoen meer aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Dit is een stijging ten opzichte van het jaar ervoor van maar liefst 27 procent. De omzet van dit segment bedraagt momenteel 12 procent van de totale omzet in supermarkten. Duurzaamheid in voeding is de niche ontgroeid.

Gezamenlijke omzet supers ruim 3 miljard

De door IRI gemeten Monitor Keurmerken Retail bevat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. De gezamenlijke omzet van producten met deze keurmerken in de Nederlandse supermarkten is ruim € 3 miljard. Het aandeel binnen de totale supermarktomzet steeg in het laatste jaar van 9,4 procent naar 11,9 procent. Consumenten kiezen meer en meer voor voeding met duurzaamheidsclaim én keurmerk. Ook supermarktketens en A-merken spannen zich in om het aanbod steeds verder uit te breiden en soms te vervangen.

Vis is koploper

Het aandeel van producten met de genoemde keurmerken verschilt sterk per categorie. Terwijl het totale aandeel bijna 12 procent bedraagt, zijn er enkele categorieën die daar ver bovenuit springen. Vis is de koploper: bijna 60 procent van de totale visomzet bestaat uit vis met het MSC- of ASC-keurmerk. Op nummer 2 staan eieren met een aandeel van 38 procent en op nummer 3 warme dranken (koffie/thee/cacao) met 31 procent. Grote categorieën als agf, zuivel en brood scoren in aandeel nog onder gemiddeld, maar ook in deze categorieën groeit duurzaamheid sterk.

Beter Leven voegt omzet toe

De omzet van producten met een keurmerk in vers vlees en vleeswaren groeide fors. Vooral het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming voegde omzet toe. In totaal steeg de omzet in keurmerken met € 240 miljoen euro in de vleesgroepen. Enerzijds door een verdere stijging in varkensvlees maar vooral als gevolg van de groei in vleeswaren, met een omzetstijging van 47 naar 187 miljoen euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels