nieuws

Hak wint Gouden Wheel of Retail

Assortiment 2216

UTRECHT – Hak was de grote winnaar bij de uitreiking van de Wheels of Retail. Met zijn peulvruchten in stazak sleepte het bedrijf drie Wheels of Retail in de wacht, waaronder het Gouden Wheel voor de beste introductie van het jaar. Lees hieronder hoe de avond verliep en bekijk de bekendmaking van de winnaar.

Hak wint Gouden Wheel of Retail

(vernieuw de pagina voor de laatste updates)

20.16 uur: ‘Ik ben er even stil van. Echt heel blij mee.’ ‘Meer waardering kun je niet krijgen.’ ‘Geen witte jassen introductie. Goed gekeken wat er gebeurt in de wereld. Mensen eten minder vlees. Goed gekeken naar andere industrieen en de verpakkingstrends. We hebben geen marktonderzoek gedaan. Nogmaals bedankt.’ Hak is blij met de prijzen.. Bedankt voor het volgen en tot volgend jaar :-)

20.14 uur: En de grote winnaar….is….Hak Stazak-range peulvruchten. De mannen komen naar voren om de prijs in ontvangst te nemen. Trotse lach op het gezicht.

20.13 uur: Said Belhassan van Albert Heijn maakt de winnaar bekend.

20.13 uur: Het grote moment is daar….Het Gouden Wheel of Retail komt eraan.

19.39 uur: We naderen de ontknoping met de uitreiking van het Gouden Wheel of Retail. Wie zal er gaan winnen? Het is moeilijk te voorspellen met zo veel winnaars van Category en Special Wheels. Wij hebben intussen het tussengerecht op, een zwarte risotto met truffel en Parmazaanse kaas. Erg lekker.

18.56 uur: De winnaars al snel in beeld. Mooiere foto’s volgen later.

18.55 uur: ‘Volgend jaar gaan we ook gewoon weer voor het podium’, aldus de vertegenwoordiger van Hak. Nu gaan we eerst het tussengerecht eten. Daarna……het Gouden Wheel.

18.54 uur: Product heeft de category een impuls gegeven….de winnaar is. Hak Stazak-range peulvruchten.

18.53 uur: Danny van den Burg komt op het podium voor het derde Special Wheel. Dat voor consumenten.

18.52 uur: ‘Super dat we dit mogen winnen. Een helemaal gaaf dat we de prijs winnen op een van de belangrijke dingen bij de introductie, toegankelijkheid.’

18.51 uur: Marc-Jan Kivits van Superunie is op het podium voor het uitreiken voor het Special Wheel voor marktverruiming. De winnaar van die prijs is……Protein powered by Melkunie-range.

18.50 uur: De winnaar is erg verrast. ‘Zitten wij te hoog met de prijs?’, zegt hij grappend. Hij is toch enorm blij met de prijs.

18.47 uur: Koen van Berlicum van Jumbo reikt het eerste Special Wheel uit, voor marge. De winnaar is de Orea Double en Oreo Thins. Van harte gefelicteerd met deze prachtige prijs.

18.43 uur: We gaan aan de slag met de Special Wheels. De presentator heeft het woord weer. Drie zijn er dit jaar, niet vier. De Special Wheel voor innovatie wordt niet uitgereikt. Peter Garstenveld legt uit waarom dat het geval is, maar legt ook uit dat de jury heel veel wheels wel uitreikt.

18.37 uur We lopen iets achter op het draaiboek. Zodadelijk de special wheels. Inmiddels is het eerste voorgerecht geserveerd. Poke van tonijn met wakamé, rettich, komkomer en gepofte sushirijst. Erg leekker kan ik onthullen.

17.55 uur: De winnaars gaan nog even speciaal op de foto met hun Wheels of Retail. Intussen vullen de tafels zich hier in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Prachtige lokatie. Er staat een complete en enorme locomotief in de ruimte.

17.40 uur: We sluiten het kennisgedeelte van dit evenement af. Perquin krijgt volop vragen vanuit de zaal. We gaan ons zo verplaatsen naar de Expo waar het diner wordt geserveerd én straks de volgende Wheels worden uitgereikt. Volgens het draaiboek volgen de Special Wheels om 18.30 uur. Dan moet u dus ook zeker weer deze blog volgen. De uitreiking van het Gouden Wheel kunt u straks ook live zien op de Facebook-pagina van Distrifood. Nog geen volger? Klik snel hier en kijk mee.

17.31 uur: Ze geeft nog antwoord op vragen.

17.30 uur: Wat kun je hier nou mee? Je kunt ze er al bij betrekken in de ontwikkelingsfase, maar ook hun aankoopgedrag in data tracen. ‘We geloven dat als je als fmcg-categorie wil inspelen op de markt dan je moet komen met productbenefits die echt een nieuwe oplossing zijn, die inspelen op de vier motivaties en aan de andere kant beseffen dat er een groep is die sneller wil proberen en dat je die moet inzetten om meer penetratie te verwerven.’

17.28 uur. Wie is die klant dan? Niet alleen hipsters, maar wel relatief jong, spenderen relatief veel aan consumer goods. Kopen relatief weinig bij hard discount, maar wel veel bij Albert Heijn en Action. Combineren gezonde leefstijl met genietmomentjes. Bewust van hun mentale balans en vinden het belangrijk er goed uit te zien. Geven relatief veel uit aan nootjes, popcorn, olijfolie en seafood. Maar ook de meer verwencategorie als chocola, ijs en snoep. Zijn ook meer convieniencegericht, bijvoorbeeld maaltijdboxen en diepvriesmaaltijden.

17.25 uur: Vier hoofdmotivaties leiden tot een product. Nu is het een kwestie van het vinden van de juiste consumenten. ‘Je kunt je het beste richten op de leading edge consumenten. Die kenmerken zich door het feit dat ze het fijn vinden om iets nieuws te proberen. Het zijn gepassioneerde shoppers die met overtuiging de winkel in gaan en ze willen er ook over praten met mensen om zich heen. Het zijn beïnvloeders.’

17.20 uur: Een uitgebreide schets van de motieven van consumenten om tot een aankoop te komen. Gekoppeld aan product benefits die door fabrikanten kunnen worden toegepast. Bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid dat voor steeds meer consumenten van belang is.

17.12 uur: Tweet gerust mee via #wheelofretail. Perquin legt uit dat je een solution moet verkopen, niet een product. Naadloos online en offline. En zorg dat je adoptie stimuleert en penetratie snel laten groeien door je te richten op die groep consumenten die open staat voor een nieuwe ontwikkeling.

17.06 uur: Dat waren de category wheels, want vanavond krijgen we nog de special wheels en het gouden wheel. Blijf deze blog volgen. We gaan nu luisteren naar Annemarie Perquin-van Hoogstraten van GfK. Zij komt met de presentatie ‘Get the innovation flow of a fast moving market’.

Een paar van de winnaars op een rijtje. Alle foto’s volgen vanzelfsprekend later, onder meer in de speciale uitgave van Distrifood die over enkele weken verschijnt en natuurlijk de website.

17.05 uur: Z&S Biscuit & Koek is de laatste categorie. Orea Double en Orea Thins.

17.04 uur: Zuivel, zuiveldranken en eieren: Vier genomineerden en de winnaar is….Protein powered by Melkunie.

17.03 uur: Z&S Suikerwerk is de volgende categorie met als winnar Klene Favoriet-range.

17.02 uur: Frisse dranken…met als winnaar Pickwick Ice Tea-range.

17.01 uur: Lichaamsverzorging is de volgende categoriee. En de winnaar is…..Nivea Protect & Care Men.

17.00 uur: Maaltijden en componenten….de winnaar is Hak stazak range peulvruchten.

16.58 uur: Alcoholhoudende dranken, Wijn en Overig…de winnaar is…Licor 43 Orochata.

16.53 uur: We zijn terug in de grote zaal. Iedereen stroomt binnen. We gaan zo weer Wheels uitreiken. Onder meer Wijn & Overig, maaltijden en componenten, lichaamsverzorging en frisse dranken.

16.45 uur: Bras vat zijn presentatie nog een keer samen. Identificatie is de sleutel tot succes in de toekomst. Hij beantwoordt nog vragen uit de zaal. Zodadelijk de volgende serie Wheels. Stay tuned :-)

16.40 uur: 1,7 miljoen user accounts, 1,2 miljoen mensen hebben de app. Indrukwekkende cijfers.Meer dan vijf miljoen euro aan cashbacks uitbetaald.

16,35 uur: Interessant verhaal over de vorming van een funnel. Bras legt precies uit hoe de shopper journey gaat bij Scoupy. Ze halen daarbij ook nog eens extra veel informatie over de kassabon aan. Straks overigens de uitreiking van de volgende serie Category Wheels. Inmiddels vier miljoen kassabonnen in de database.

16.32 uur: Bras legt uit hoe het Scoupy-model werkt. Kortingen zijn een middel om data opte bouwen en tot meerverkoopte komen. Dat doen ze samen met Sanoma omdat het nog altijd zeer belangrijk is om ook nieuwe klanten te werven.

16.30 uur: Bras loopt door het marketingspel rond de verkoop van food door retailers heen. Bijvoorbeeld de inzet van klantenkaarten. Die wordt daarmee een big data owner, maar daar heeft de fabrikant niet zo veel aan. Sommige fabrikanten doen daar ook aan, bijvoorbeeld Eurosparen. Kostprijs van communicatie is nul. Fabrikanten worden daarmee hun eigen mediabedrijf. Het keerpunt in marketing is het identificeren van mensen die kopen. Scoupy helpt fabrikanten en retailers daarbij.

16.27 uur: Andere uitdaging, aanbieding vs merkwaarde. Merk is bedacht om mensen meer te laten betalen voor min of meer hetzelfde product. Raar dat er veel geld wordt geïnvesteerd in merkbouw en het product vervolgens met veel korting wordt verkocht. ‘We moeten het wel doen, want anders halen we ons volume niet.’

16.24 uur: Bras beschrijft een aantal uitdagingen voor marketeers. ‘Alles draait om bereiken en in beweging krijgen. Mobiel is daar een heel grote speler in aan het worden.’

16.22 uur: ‘Er is de afgelopen periode meer veranderd in communcatie dan in de vijfhonderd jaar hiervoor. En dat is niet alleen de smartphone, maar mediaconsumptie verdert ook anders. Krant lezen op de tablet en niet meer linieair televisiekijken. Hoe bereik je dan de consument?’

16.20 uur: We zijn bij de presentatie van Valentijn Bras van Scoupy. Hij vertelt over het ontstaan van de onderneming, inmiddels met 52 mensen. Sanoma heeft een belang in Scoupy.

16.00 uur: Een zeer interessant verhaal van Bikker over een zeer succesvolle introductie. Hij geeft nu nog antwoord op vragen uit de zaal.

15.57 uur: Aanwezig en reageren? De twitter-hashtag is #Wheelofretail. Ook wie niet aanwezig is, mag natuurlijk reageren. Bikker sluit af met een blik op de toekomst en de nieuwe campagne gericht op het verrijken van waardevolle momenten. Ook legt hij uit wat New Forrest nog meer doet. Zo waren ze erg actief op de PLMA afgelopen week.

15.55 uur: Er is nog volop ruimte voor groei, onder meer door de toevoeging van nieuwe segmenten. ‘Straks weet niemand meer wat frituren is. Als een langspeelplaat.’ Kwaliteit is enorm belangrijk. ‘Wij zijn niet bang voor concurrentie, wel voor slechte concurrentie. Als een klant teleurgesteld is door een slecht huismerkproduct, zijn wij ook een klant kwijt.’

15.52 uur: Kwekkeboom ging met een bus het land door om retailers te laten proeven, wat voor veel enthousiasme zorgde. ‘Wij hadden ook de backing van goede financiers die in het product geloofden, waardoor we het product goed konden ondersteunen.’ Hij laat nu de nodige cijfers zien over het enorme succes van de oven-producten. ‘De markt zat vast en was meer een ijsberg die smolt. Markt is in een jaar met 9 procent gegroeid. In sommige segmenten is oven al meer dan frituur.’

15.48 uur: Conventie 3: De categorie biedt geen ruimte voor vernieuwing. Al vroeg contact met de retailers, daarna uitgebreide toelichting en een succesvolle introductie. ‘Albert Heijn en Jumbo waren er snel bij. Superunie wat later, maar ook binnen Superunie zagen we grote verschillen in snelheid van opname.’

15.45 uur: De ovenkroket en -bitterbal waren een échte innovatie. Daarvoor doobrak New Forrest enkele conventies. Bijvoorbeeld dat een snack alleen uit de frituur kan komen. ‘Single minded zijn en best lef hebben om het woord oven een stuk groter neer te zetten op de verpakking dan de merknaam. De boodschap was steeds: krokant uit de oven. Conventie 2: Snacks boven de drie euro zijn niet te verkopen. De kilogramprijs van bitterballen is gestegen door de ovenbitterbal. De eerste verkopen gingen al door het plafond, ondanks de hogere prijsstelling.

15.42 uur: ‘Het assortiment van snacks in Nederland, de top tien is in dertig jaar amper verandert. Alleen de Mexicano is nieuw.’ Iedereen houdt van snacks volgens Bikker, maar niemand vindt zelf frituren leuk, maar ze hebben geen keus. Vanuit die overweging is de ovenkroket ontstaan. Daarvoor werd samengewerkt met een partner die een technologie had ontwikkeld om snacks uit d oven écht krokant te maken. ‘Een gouden ei’, aldus Bikker als je dat goed naar de markt weet te brengen. ‘Dan zit je op goud en zo gebeurde het eigenlijk.’

15.40 uur: De groep is in twee stukken gehakt. Bart Bikker van New Forrest verzorgt de presentatie in de ruimte waar ik ben. Straks komt ook de andere spreker aan bod. Hij vertelt over het bedrijf dat vooral bekend is van Kwekkeboom, maar nog meer dingen doet. Bijvoorbeeld Buitenhuis, de marktleider in de buitenhuismarkt en ze doen ook veel business-to-business. Hij gaat het echter hebben over een van de oudste merken in de retail, Kwekkeboom.

15.34 uur: De inwendige mens wordt ook verzorgd.

15.25 uur: We gaan twee kennissessies doen. Valentijn Bras en Bart Bikkers verzorgen ze.

15.24 uur: Enkele van de winnaars in beeld…

15.23 uur: Daarmeee is de eerste serie winnaars bekend. Gefeliciteerd aan allemaal. Reageer op Twitter #Wheelofretail.

15.22 uur: Diepvriessnacks: Mora Oven Bamischijven.

15.21 uur: Sauzen en maaltijdversierders…de winnaar is Calvé Broodje Unox Saus.

15.20 uur: Bakproducten…de winnaar is Koopmans pannenkoekenmeel glutenvrij.

15.19 uur: Homecare & cleaners, de winnaar is Ajax Liquid gel-range.

15.18 uur: Alcoholhoudende dranken, winnaar is Apple Bandit.

15.17 uur: Diepvriesmaaltijden en compenten…Aviko SuperCrunch Airfryer Frites is de winnaar

15.16 uur: De categorie Zoetwaren & Snacks Chocolade…winnaar Johnny Doodle range.

15.15 uur:  We gaan uitreiken. De eerste acht category wheels worden uitgereikt. De categorie wasverzorging…..Fleuril care & Repair

15.10 uur: Peter Garstenveld is terug op het podium. Hij is vooral nieuwsgierig of een professor als Den Ouden ook kan voorspellen. Daarna legt hij uit hoe de Wheels bepaald worden. Onder meer in samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen en de inkopers van Albert Heijn, Jumbo en Superunie. Alle producten worden ook nog in het systeem van GfK gestopt en alle resultaten worden uiteindelijk in een vergadering afgewogen. Is er een winnnaar? en zo ja…wie dan?

15.05 uur: Drie trends 2017, voedselveiligheid, gemak en gezondheid. Verduurzaming van de voedselketen en toepassing van nieuwe technologie. ‘Allemaal dingen die je niet zelf kunt. Daarvoor moet je samenwerken met partners’, aldus Den Ouden.

14.54 uur: Straks rond tien over drie de bekendmaking van de eerste winnaars. De zaal luistert geboeid naar de presentatie van Den Ouden die uitlegt welke waarden er van belang zijn voor succesvolle producten.

14.45 uur: Professor Dr. Elke den Ouden begint haar presentatie over innovatie.

14.30 uur: Presentator Johan Doesburg verwelkomt iedereen. Vandaag worden voor de 41e keer de Wheels of Retail uitgereikt. In verschillende categorieën, natuurlijk de Special Wheels en uiteindelijk het Gouden Wheel of Retail. Doesburg roept hoofdredacteur Peter Garstenveld van Distrifood naar het podium. Hij stelt dat alle aanwezigen winnaars zijn en ze vooral een applaus aan zichzelf moeten geven.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels