nieuws

Melkconsumptie daalt met miljoenen liters

Assortiment 21994

ZALTBOMMEL – De melkconsumptie in Nederland neemt in rap tempo af. Supermarkten verkopen 84 miljoen liter zuiveldrank per jaar minder dan in 2013 (MAT 16, 2017).

Melkconsumptie daalt met miljoenen liters

Werden in 2013 nog 810 miljoen liter melk (houdbaar en vers) en 284 miljoen liter zuiveldrank verkocht, in 2017 (MAT 16, 2017) was dat respectievelijk 747 liter en 264 liter, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI.

Veranderende ontbijt- en lunchgewoontes

Dat is een daling van bijna 8 procent in volume. Tot de zuiveldrank worden ook karnemelk en drinkyoghurt gerekend. Volgens business insights director Sjanny van Beekveld van IRI heeft de aanhoudende dalende trend niet alleen te maken met veranderende ontbijt- en lunchgewoontes.

Waterconsumptie neemt toe

‘De waterconsumptie neemt toe en de slogan ‘Melk is goed voor elk’ wordt niet meer als onbetwiste waarheid aangenomen’, laat Van Beekveld weten. ‘Ook in publicaties worden de gezondheidseffecten van melk steeds vaker ter discussie gesteld.’

Melk de witte sloper

Van Beekveld doelt onder meer op het Canadese boek ‘Got Milked?’ (‘Melk de witte sloper’) dat enkele jaren geleden nogal wat media-aandacht gekregen. De schrijfster claimt dat het niet alleen onnodig is om melk te drinken, maar ook gevaarlijk voor de gezondheid.

Daling gaat hard

De daling van de zuivelconsumptie gaat hard, wijzen de IRI-cijfers uit. In 2014 werd 788 miljoen liter melk verkocht, in 2015 781 miljoen liter en in 2016 750 miljoen liter. Van zuiveldranken gingen in 2014 275 liter over de toonbank, in 2015 276 miljoen liter en in 2016 267 miljoen liter.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels