nieuws

Zijerveld klaar voor de toekomst

Assortiment 684

De consument wil best wel andere kaas kopen, maar heeft wat begeleiding nodig. Zijerveld richt zich daarom de komende jaren op het verder inspireren en adviseren van consumenten zowel offline als online. Een onderdeel daarvan is de introductie van Cheesius, een geniale keuzehulp op winkelvloer, webshop en smartphone.

Zijerveld klaar voor de toekomst
Met Cheesius kan op basis van de kenmerken en het DNA van de kazen het juiste kaasadvies worden gegeven.

De markt voor kaas is verzadigd. Bijna alle huishoudens kopen kaas (99%) en gemiddeld koopt een huishouden zo’n 40 tot 42 keer per jaar kaas. ‘De markt voor vers groeit, terwijl de omzet van kaas uit de wandkoeling onder druk staat’, constateert Jan van Popering, Market Unit Manager Benelux. ‘Drie jaar geleden hebben wij onze categorie strategie ontwikkeld. Hierop hebben we het assortiment aangepast op de actuele consumenten behoeften en shopper wensen. Met onze pijlers Noord-Hollands, boerenkaas en geitenkaas groeien we daarbinnen bovengemiddeld. Nu zijn we op het punt gekomen om de consument meer te gaan inspireren en nieuwe gebruiksmomenten verder te gaan benutten,  zoals koken met kaas, snacking en andere dagelijkse gebruiksmomenten.’
Bram Hulsebosch, Junior Accountmanager Online Retail: ‘Uit een groot consumentenonderzoek blijkt dat de consument zich in kaas wil laten leiden in advies, maar daartoe wel dat zetje nodig heeft. Verleiding en gemak leiden tot extra aankopen.’
70% van de consumenten heeft kaas op zijn boodschappenlijstje staan, maar komt pas op de winkelvloer tot zijn keuze. Van Popering: ‘Dat keuzemoment op de winkelvloer en de consument daarbij inspireren tot nieuwe aankopen, dat is key voor de komende maanden en jaren. In de winkel, maar ook steeds meer online.’

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

De afgelopen jaren heeft Zijerveld het assortiment versterkt met waarden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (weidegang, lokaal en ketentransparantie) en een grotere nadruk gelegd op kazen met een verhaal. Nu is het tijd de consument online en in de winkel te begeleiden en verleiden; daartoe heeft Zijerveld Cheesius ontwikkeld.
Van Popering: ‘Cheesius is een tool die op basis van de kenmerken en het DNA van de kazen het juiste kaasadvies kan geven.’ Hulsebosch: ‘Op basis van ingrediënten en smaak komen we tot een matching-score die de kaas ook aan passende wijnprofielen kan koppelen.’
Cheesius is ontwikkeld in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen. De content voor wijn bestond al, de profielen van de kazen zijn samengesteld op basis van chemische analyses (ingrediëntendeclaraties en specificaties) en sensorische analyse door deskundigen op het gebied van kaassmaken.
Hulsebosch: ‘En je kunt Cheesius ook gebruiken om te zoeken op kenmerken van kaas. Wil je een Franse kaas die licht pittig is? Binnen vijf clicks zit je bij jouw ideale kaas. Met een suggestie voor de wijn erbij.’

Afgestemd op retailer

Cheesius wordt straks beschikbaar op drie locaties: at home, op je telefoon, online in de webshops en op de winkelvloer bij de kaascounter in de grotere winkels. Van Popering: ‘We hebben al enkele pilots van Cheesius draaien op de winkelvloer, een touchscreen op een zuil, waar we een 8 procent omzetgroei en 5 procent volumegroei realiseren. We maken het hiermee voor de consument veel makkelijker om tot een juiste aankoop te komen. Consumenten waarderen het gebruik van Cheesius dan ook zeer.’
Roland Jansen, Salesmanager Retail: ‘De consument doet normaal een veilige aankoop, liefst hetzelfde als vorige week. Met Cheesius helpen we hem bij zijn zoektocht naar variatie; met die groeicijfers als resultaat. De tool kan daarbij ook de brug zijn tussen personeel en consument. De vraag van een consument kan worden beantwoord met behulp van de Cheesius, waarmee de consument vanzelf het apparaat leert kennen en het personeel eigenlijk nooit een verkeerd advies kan geven.’
Belangrijk is dat Cheesius geheel is afgestemd op de retailer. Alleen de kazen van de betreffende retailer worden gebruikt in Cheesius, inclusief private label, en er wordt alleen verwezen naar wijnen uit die winkel. Cheesius wordt in het tweede kwartaal uitgerold.
Hulsebosch: ‘De aanwezigheid op webshops is echter minstens zo belangrijk. De verwachte online foodomzet groeit de komende jaren naar 3,4 miljard euro, waarvan 142 miljoen aan kaasomzet. Terwijl wij de online consument en zijn besluitvorming zo veel beter leren kennen, kunnen we de consument in een online omgeving nog veel beter van dienst zijn. Hiermee willen wij naast offline ook online category leader worden.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels