nieuws

Geld verdienen met licht

Assortiment 1019

Geld verdienen met licht. Het kan met Light as a Service van Philips Lighting. Omdat winkels aansprekender worden, u enkel licht afneemt en geen lampen, bespaart u aanzienlijk op uw energierekening.

Geld verdienen met licht
Light as a Service: besparen op de energierekening.

(artikel is aangeleverd door Philips Lighting)

Tussentijdse grote investeringen staan bij bestaande supermarkten doorgaans niet bovenaan de prioriteitenlijst, weet Derk Bots, commercieel directeur bij Philips Lighting. Bovendien is de levenscyclus van een gemiddelde supermarkt relatief lang, waardoor er tussentijds niet veel aanpassingen worden gedaan. Met het business model Light as a Service slaan retailers daarom twee vliegen in één klap, vertelt hij. ‘Met Light as a Service vervangt Philips Lighting de (eventuele) conventionele verlichting door LED-verlichting en nemen wij eveneens het beheer over. Dit resulteert er in dat de klant enkel het licht afneemt en niet de lampen. Omdat wij werken met contracten van vijf of tien jaar, bieden wij een langdurige service met verlaging van maandelijkse kosten en die bovendien de winkelbeleving voor de klant optimaliseert.’

Betalen voor licht

Die kleine investering zit hem in het feit dat de retailer niet hoeft te investeren in de lichtinstallatie, maar enkel in het licht zelf, vertelt marketing manager Kevin Raaijmakers. ‘Binnen afzienbare tijd heeft de retailer compleet vernieuwde (LED-)winkelverlichting, die gemakkelijk aan te passen is naar iedere situatie en tegen zeer lage maandlasten.’ Light as a Service biedt retailketens de mogelijkheid om winkels zeer snel te voorzien van hoogwaardige LED-verlichting die voldoet aan de EEP-norm (het energie efficiëntieplan), waardoor de ketens direct profiteren van een lagere energierekening, vervolgt hij. ‘De retailer heeft vervolgens uitsluitend te maken met vaste maandelijkse kosten voor beheer en onderhoud en wij nemen alle zorg uit handen. Deze kosten zijn lager dan het bedrag dat bespaard wordt, aan het einde van maand houdt je dus geld over!’

Optimale winkelbeleving

De supermarktklant winkelt anders dan vroeger, benadrukt Bots. ‘De shopper wil meer verrast worden in een retailomgeving en dat betekent automatisch dat de belevingsfactor omhoog moet. Van meer algemeen naar meer specifiek, met uitlichting van producties en acties en meer uitdaging.’ Met Light as a Service slaat de retailer daarom twee vliegen in één klap, vertelt hij nogmaals. ‘Met die optimale LED-lichtinvulling creëren wij ook nog eens de beste retailomgeving.’ De LED-verlichting van Philips Lighting biedt de mogelijkheid om met licht te spelen, legt Raaijmakers uit. ‘Waardoor de retailomgeving aantrekkelijker wordt dan ooit.’ En dit bovendien blijft, beklemtoont hij. ‘Ons businessmodel is toekomstgericht; met innovaties in zowel presentatie en milieu zijn wij continu bezig om uw lichtplan naar een hoger niveau te tillen.’ Wanneer het licht in een retailzaak niet klopt, voel je dat meteen, weet de marketing manager uit ervaring. ‘Des te belangrijker om direct bij binnenkomst en door de winkel heen een aangename sfeer te creëren. Een sfeer die uitnodigt tot blijven én kopen.’ Een minder optimale lichtbeleving in een winkel ontstaat geleidelijk, weet hij eveneens. ‘De levenscyclus van een gemiddelde supermarkt is tien jaar en in de tussentijd wordt er doorgaans niet veel aangepast. Er valt daarom bij bestaande winkels veel te winnen op het gebied van beleving en besparing.’

Dat het verschil direct duidelijk is blijkt uit de recente ombouwing van het gehele lichtplan van zo’n honderdtal Albert Heijn-winkels, vertelt Bots. ‘In drie maanden tijd hebben we het conventionele lichtplan van al deze winkels omgezet naar LED-verlichting. De eerste winkels die we omvormden zagen er al direct zoveel mooier uit dat iedereen enthousiast werd. Het verschil was duidelijk te zien en te voelen.’ Vrijwel alle winkels ouder dan drie jaar hebben nog conventionele verlichting, verklaart Raaijmakers de grote impact. ‘Dat betekent dat zo’n 70 procent energiezuiniger kan. Wij nemen, met onze kennis van licht, presentatie en besparing, de verantwoordelijkheid voor de lichtpresentatie daarom graag uit handen.’

www.philips.nl/geldverdienen

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels