nieuws

Alcoholvrij en speciaal stuwen bierverkoop

Assortiment 1833

DEN HAAG – Speciaalbier en alcoholvrij bier vormden ook vorig jaar de kurk waar de Nederlandse biermarkt op dreef. Beide categorieën waren goed voor een groei met dubbele cijfers, terwijl de pilsconsumptie vrijwel stagneerde op het niveau van het jaar ervoor.

Alcoholvrij en speciaal stuwen bierverkoop

Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers. In Nederland werd in 2016 in totaal 11,9 miljoen hectoliter bier verkocht. Het overgrote deel daarvan, bijna 10 miljoen hectoliter, was nog altijd pils. De consumptie van speciaalbier nam met een kleine 13 procent toe tot 1,1 miljoen hectoliter. Alcoholvrij bier was met een kleine 395.000 hectoliter goed voor een groei van bijna 18 procent.

biergrafiek - consumptie

Verkopen van Radler zijn gedaald

De Nederlandse bierdrinker lijkt even klaar met bier dat is aangelengd met vruchtenlimonade. De consumptie van Radler en andere biermixen nam met 2,4 procent af naar een kleine 368.000 hectoliter.Wel noteerde de organisatie een flinke stijging binnen het segment alcoholarme radlerdranken. Van het bier in Nederland wordt 64,5 procent thuis gedronken, de horeca is goed voor 35,5 procent van de markt.

biergrafiek - alcoholvrij

Grootste deel Nederalndse productie voor export

Nederlanders blijven nationalistische bierdrinkers. Van het consumeerde bier in Nederland is 85 procent gebrouwen op eigen bodem. De totale afzet van bier op de Nederlandse markt steeg met 1,4 procent naar 11.861.837 hectoliter. Van de totale productie van bier in Nederland gaat de meerderheid de grens over.

biergrafiek - soorten

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels