nieuws

Alcoholbranche ten strijde tegen ‘Neuken Liqueur’

Assortiment

DEN HAAG – Organisaties STIVA en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in tegen Neuken Liqueur bij de Reclame Code Commissie.

Alcoholbranche ten strijde tegen ‘Neuken Liqueur’
Stiva en SpiritsNL dienden een klacht in tegen Neuken Liqueur.

De naam Neuken Liqueur in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt achten STIVA en SpiritsNL in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA). Dat laten organisaties weten in een persbericht,

‘Past niet bij verantwoorde alcoholmarketing’

Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet in strijd zijn met de goede smaak of het fatsoen. Teksten als ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’ passen niet bij verantwoorde alcoholmarketing, menen de organisaties. Ook zou er in uitingen van Neuken Liqueur worden opgeroepen overmatig te drinken. ‘Aangezien onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank problemen met zich mee kan brengen, is terughoudendheid in alle reclame geboden’, stellen STIVA en SpiritsNL.

STIVA diende klacht in

De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is de belangrijkste regelgeving in Nederland over alcoholreclame. De RvA is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en zodoende geldig voor iedereen die reclame maakt. Iedereen kan een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. STIVA heeft bij de zitting van de Reclame Code Commissie de klacht toegelicht. Peter de Wolf, directeur STIVA: ‘De alcoholbranche heeft regels met elkaar afgesproken waar iedereen zich aan moet houden. Het doel van deze regels is het beschermen van kwetsbare groepen zoals minderjarigen. Er mag best reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier. Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche.’

‘Meerdere malen contact met Neuken Liqueur’

Joep Stassen, directeur SpiritsNL: ‘We zijn een verantwoordelijke sector. Bij het brengen van een alcoholische drank op de markt hoort het nemen van je verantwoordelijkheid. We hebben meerdere malen contact gehad met Neuken Liqueur om het belang van verantwoorde marketing toe te lichten. Dit heeft helaas geen resultaat gehad.’

Over STIVA en SpiritsNL

Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken (SpiritsNL) een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels