nieuws

‘Weekboodschappen minder populair’

Assortiment 1664

LONDEN – Tweederde van de Britten komt regelmatig meer dan één keer per dag in de supermarkt. Tien procent van de bevolking beslist pas net voor het avondeten wat er op tafel komt.

‘Weekboodschappen minder populair’
Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit een onderzoek van foodtrends van de Britse supermarktketen Waitrose. Klanten stoppen vaak onderweg van het werk naar huis in de supermarkt om daar het avondeten te kopen. Volgens het rapport zien steeds meer Britten de supermarkt als ‘een koelkast waar je naar binnen kunt lopen’. In het verleden deden Britten de bulk van de weekboodschappen tijdens één bezoek aan de supermarkt.

Veel meer kleine winkelkarren

Volgens Waitrose spelen factoren als langere openingstijden, de opmars van gemakswinkels in de buurt en de ambitie bij consumenten om minder voedsel te verspillen of te veel te kopen hierbij een belangrijke rol. Dit zorgt ook voor veranderingen in de supermarkt zelf. ‘Een paar jaar geleden had de gemiddelde Waitrose zo’n tweehonderd grote winkelkarren en 150 kleinere. Nu is het omgekeerd met 250 kleinere en maar zeventig grote winkelkarren.’

Acceptabeler om alleen uit eten te gaan

Britten vinden het ook steeds acceptabeler om alleen te gaan uit eten, 78 procent van de ondervraagden vindt dit acceptabeler dan vijf jaar geleden. Een op de vijf Britten heeft dat in de afgelopen maand gedaan. Als thuis wordt gekookt voor grotere groepen wordt minder vaak een compleet diner op tafel gezet, maar wordt vaker gekozen voor hapjes zoals tapas of een systeem waarbij iedere gast iets meebrengt.

Kurkuma is nu best verkochte smaakmaker

In het onderzoek zijn ook de jongste trends in voedselconsumptie opgenomen. Zo is kurkuma nu het best verkochte smaakmaker in Britse supermarkten, een plek die jarenlang werd ingenomen door kaneel. Daarnaast worden er meer donkere bladgroenten verkocht, groeit de verkoop van vegetarische kant-en-klare maaltijden en zijn zogenoemde Buddha Bowls een trend. Blauwe bessen zijn nu populairder dan aardbeien.

Indiaas straatvoedsel wint aan populariteit

Waitrose waagt zich ook aan een voorspelling voor het komende jaar. Daarbij zal Indiaas straatvoedsel aan populariteit winnen, net als mannelijke Japanse maaltijden. Mensen gaan vaker voor een vierde maaltijd per dag om zo hun voedselbehoefte beter te verdelen over hun drukke dag. Tenslotte verdwijnt de trend om hele ingrediënten uit het menu te schrappen vanwege een dieet, zoals koolhydraatarm eten.

Download het hele rapport hier >>>

Ook in ons land is onderzoek gedaan naar trends in voeding. Lees er hier meer over >>>

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels