nieuws

Supermarkten verkopen minder wijn

Assortiment 1

ZALTBOMMEL – De wijnverkoop in de Nederlandse supermarkten daalt in zowel waarde als volume. Alleen witte wijn laat een groei zien, meldt IRI.

Supermarkten verkopen minder wijn

De wijnverkoop in supermarkten is al jaren relatief stabiel, maar het laatste jaar daalt de verkoop.

Volume daalt met 2,8 procent

Volgens IRI daalt de omzet 1, 3 procent en het volume 2,8 procent. Waar supermarkten in 2016 (MAT 36, 2016) nog 231 miljoen liter wijn verkochten, is dat nu gedaald naar 226 miljoen liter (MAT 36, 2017). Overall worden wel duurdere wijnen verkocht.

Opmars van Wijnvoordeel.nl

De dalende verkopen zijn onder meer te verklaren door de opmars van webshops als Wijnvoordeel.nl, zegt Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. ‘Rode wijnen, rosé en mousserende wijnen laten dalende verkoopcijfers in supermarkten zien, alleen witte wijn groeit wel duidelijk,’ aldus Van Beekveld.

Witte wijn groeit wél

Volgens de laatste cijfers van IRI groeit de omzet van witte wijn dit jaar met 3,8 procent ten opzichte van vorig jaar en het volume 3,2 procent. Waar voorheen drinkers van witte wijn door kenners niet beschouwd werden als serieuze wijndrinkers, is deze trend nu geaccepteerd.

Prijsvergelijking met aanval op AH

Wijnvoordeel.nl. doet het als webshop erg goed. De onlinewinkel opende vorig jaar met een paginagrote prijsvergelijking in landelijke dagbladen keihard de aanval op Albert Heijn. In advertenties in de Volkskrant, het AD, De Telegraaf en NRC claimde Wijnvoordeel.nl stukken goedkoper te zijn dan AH.

Initiatieven om wijnverkoop te stimuleren

Om de wijnverkoop in de supermarkten weer te stimuleren worden de laatste tijd tal van initiatieven ontplooid. Zo is Hoogvliet dit jaar als eerste keten begonnen met lampjes te laten oplichten bij de wijn die ‘digitale sommelier’ WineStein als best passend adviseert. De pilotwinkels in Leiden en Voorschoten laten zien dat daar de omzetten na invoering van het systeem hoger zijn dan gemiddeld bij Hoogvliet. Enkele weken geleden is ook Albert Heijn in een van de winkels van Gerard van den Tweel van start gegaan met WineStein. De eerste 12 weken bleek de omzet 3 procent hoger dan gemiddeld bij Albert Heijn.

Onderzoek naar internetverkoop

Wijnjournaliste Charlotte van Zummeren van Winebusiness.nl deed vorig jaar onderzoek naar de internetverkoop van wijn. Uit haar bevindingen bleek dat de meest succesvolle internetverkoop wordt gedaan door bedrijven die geen fysieke winkels hebben. Internetconsumenten blijven na een eerste bestelling online bestellen, concludeerde zij.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels