nieuws

Speciaalbier al 15 procent in geld

Assortiment 1604

ZALTBOMMEL – Speciaalbier is in geld doorgegroeid naar 15 procent van de markt. Belgische Amber en Oud Bruin staan onder druk.

Speciaalbier al 15 procent in geld
De presentatie van het bier, verdeeld in afdelingen voor trappisten, seizoensbieren en speciaalbieren die als cadeau kunnen worden weggegeven

Dat blijkt uit cijfers van Bavaria en IRI, gepubliceerd op Foodmagazine.nl. De groei in volume én omzet gaat ten koste van pils, goed voor driekwart van de bieromzet.

Totale groei in volume sinds 2006 30 procent

Volgens de brouwer en het onderzoeksbureau gaat de opmars van speciaalbier in een continue ontwikkeling. Bavaria en IRI becijferen dat de volumegroei in speciaalbier sinds 2006 ruim 30 procent bedraagt. Voor pils was dit in die periode ‘slechts’ 3 procent.

Amber staat onder druk

Vrijwel alle speciaalbiersoorten groeien. Belgische Amber en Oud Bruin vormen al een tijd de uitzonderingen. De verkoop neemt jaar op jaar af, omdat speciaalbierkopers andere keuzes maken. Opvallend is de toenemende segmentering en de opmars van microbrouwerijen in de supermarkt. Dat geeft aan dat bepaalde retailers zich steeds meer specialiseren en dat lokaal gebrouwen bier populair is.

Consumptie herfstbok stijgt nog steeds

De consumptie van herfstbok stijgt jaar op jaar. Dit blijkt uit marktonderzoek door Nielsen in opdracht van Heineken. In vijf jaar tijd verdubbelde de omzet naar €22,6 miljoen. De hoge promotiedruk tijdens het bokbierseizoen drukt de omzetontwikkeling. Toegevoegdewaardeacties, denk aan aanbiedingen met een bierglas zoals Brand en Amstel die afgelopen najaar voerden, blijken een goed alternatief.

Bier van dichtbij populair

Afgaande op shopperonderzoek, door Motivaction in opdracht van Bavaria, hebben zeven van de tien bierdrinkers een voorkeur voor bier van dichtbij. In het algemeen nuttigen bierdrinkers tot 50 jaar speciaalbier vooral bij speciale gelegenheden. Bij jonge bierdrinkers (18-29 jaar) spelen variatiebehoefte en nieuwsgierigheid ook een grote rol. Een deel van de shoppers tot 50 jaar geeft aan dat speciaalbier wat minder hoog in de alcohol mag zitten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels