nieuws

Sloot voorspelt A-merkverkoop bij Lidl

Assortiment

GROENEVELD – Professor Laurens Sloot voorspelt dat Lidl Nederland A-merken gaat verkopen. ‘Lidl heeft de fase van het verbeteren van de versprestatie achter de rug. In de derde groeifase gaat de discounters fairshare-aandelen omhoogduwen met A-merk-assortiment.’

Sloot voorspelt A-merkverkoop bij Lidl
Laurens Sloot

Sloot doet zijn uitspraken in een interview op Foodmagazine.nl.  De hoogleraar verbonden aan de Universiteit Groningen en EFMI Business School ziet bij discounters drie groeifases. ‘In de eerste fase hebben discounters zich toegelegd op verkoop van verpakte en langer houdbare levensmiddelen.  In de tweede fase zie je dat hun versprestaties verbeteren. Lidl heeft mijn inziens deze fase nu achter de rug.’

Derde groeifase discounters

De derde groeifase ziet Sloot zich nu al in Duitsland aftekenen. ‘Discounters in Duitsland hebben in de derde groeifase A-merken toegevoegd in assortimentsgroepen waar hun fair share achterbleef, zoals frisdranken, snoepgoed en chocolade. En in rookwaren zijn A-merken al veel langer aanwezig.’

Autonome groei moet terugvallen

Volgens Sloot zijn het productgroepen waar het merk iets toevoegt aan het pl-aanbod, zelfs al is de kwaliteit van het huismerk op A-merkniveau. ‘Ik denk dat ook Aldi en Lidl Nederland deze fase ingaan op het moment dat de autonome groei terugvalt.’

Lees het hele interview op Foodmagazine.nl >>>

Laurens Sloot is één van de sprekers op het privatelabelcongres dat Foodmagazine en EFMI Business School organiseren op 21 maart aanstaande. Verder spreken Hermann Sievers (oa. Edeka en schrijver van het boek: Marketing für Handelsmarken), Koen de Jong, IPLC Europe, Jeroen van den Heuvel van Oppenheimer Europe, Oppenheimer begeleidt bedrijven bij fusies en overnametrajecten en Harry Homs sinds 2004 commercieel directeur bij Intersnack Nederland.
Klik hier voor meer informatie over het congres