nieuws

Serviceformule terug als omzetmotor

Assortiment 1

ZALTBOMMEL – Serviceformules groeien weer harder dan discounters. De branche als geheel brak in 2016 door de magische omzetgrens van €36 miljard. Ook online leverde een flinke bijdrage.

Serviceformule terug als omzetmotor

De omzet kwam volgens cijfers van IRI uit op €36,1 miljard. ‘Er is al jaren sprake van een continu stijgende lijn, maar het is de eerste keer dat de omzet boven de grens van €36 miljard uitkomt’, zegt Sjanny van Beekveld, business insights director bij het onderzoeksbureau.

Service groeit sterker

Van Beekveld ziet een duidelijke ommekeer in de manier waarop de omzetgroei tot stand is gekomen. ‘De groei wordt duidelijk niet meer gedreven door harddiscounters. Servicesupermarkten groeien weer sterker.’ Ze noemt een aantal factoren voor de branchegroei, vooral vers deed het bij de serviceformule een stuk beter. Alle versgroepen laten een groei zien, maar agf is de grootste factor. Prijsstijgingen spelen daarbij een belangrijke rol, maar IRI ziet zeker ook een toename in volume. ‘Hierin zal de focus op gezonder en bewuster eten van consumenten zeker een rol spelen’, denkt Van Beekveld. ‘Maar ook innovaties, zoals bijvoorbeeld agf-pakketten dragen hieraan bij.’

Online sterk gegroeid

‘Opvallend is ook dat de online verkopen erg sterk zijn gegroeid. Meer dan 10 procent van de totale groei van supermarkten, komt vanuit dit kanaal.’ Er is in 2016 sprake van een omzetstijging van 2,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor, gerekend op basis van 52 weken. Een groei van €910 miljoen.

Een koopweek minder

Het jaar 2015 telde 53 weken, waarin een totale omzet werd gerealiseerd van €35,8 miljard. Het jaar 2016 ging daar, ondanks een koopweek minder, overheen. De groei van de supermarktsector op de lange termijn is nog indrukwekkender. In 2005 lag de totale omzet nog op €26,2 miljard, wat neerkomt op een toename van bijna €10 miljard in 11 jaar.

Ongekende promodruk

Van Beekveld benadrukt wel dat de groei gerealiseerd is met een ongekend hoge promotiedruk. ‘Deze was de afgelopen 10 jaar nog niet zo hoog,’ nuanceert ze. Uit de jongste IRI-cijfers blijkt dat inmiddels 20,7 procent van de omzet in promotie wordt verkocht. Hiervoor was de hoogst gemeten promodruk in ons land 19,9 procent, een percentage dat zowel in 2013 als in 2015 werd behaald. Vooral bij koffie, wijn, sauzen en mixen, toetjes en broodbeleg stunten supermarkten volop. Bij chocolade, wasmiddelen en fruitdrank is de promodruk juist gedaald.

Prijsstijgingen en waardetoevoegingen

Binnen kw is er over 2016 een kleine groei zichtbaar (ca. 1 procent). Hier leveren de categorieen dranken en zoetwaren & snacks de grootste bijdrage aan de groei. Echter deze groei wordt volledig gedreven door prijsstijgingen en waardetoevoegingen in de categorie, aangezien de volumes wel onder druk staan. Binnen kw was de groei van (A)-merken vergelijkbaar met de groei van private labels. Het aandeel van private label bleef stabiel. Ook kende 2016 een zeer goede kerstperiode. De omzetstijging kwam uit op 11 procent ten opzichte van 2015. ‘Deze is vooral gedreven door extra verkoopdagen, aangezien Kerst in het weekend viel’, verklaart Van Beekveld.

Toename besteding per transactie

De laatste week van 2016 is met €654,7 miljoen wel minder geweest dan de ‘oud/nieuw’-week in 2015, waarin de omzet op €728,8 miljoen uitkwam. GfK meldde een paar weken geleden eveneens de omzetgroei over 2016. De groei tijdens de afgelopen jaargang was volgens het onderzoeksbureau uit Dongen zowel te danken aan een toename van het aantal transacties als de toename van de besteding per transactie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels