nieuws

Lassie brengt rijst- en bonenburgers

Assortiment 893

Hamburgers zijn er in vele varianten, waaronder ook diverse kant-en-klare vegetarische alternatieven. Rijstleider Lassie komt nu met twee mixen waarmee de thuiskok in een handomdraai zelf een heerlijke, vegetarische burger op tafel zet. Daarnaast zijn er drie varianten kortkokende peulvruchten.

Lassie brengt rijst- en bonenburgers

Sponsored content door Lassie

De helft van Nederland is inmiddels flexitariër. Vegetarisch eten is daarmee geen niche meer, maar een belangrijk onderdeel van ons eetpatroon. Lassie speelt in op de trend en combineert bonen met de korte kooktijd van rijst: Lassie kortkokende peulvruchten en het duo burgers: de Lassie rijst- en bonenburger en de Lassie couscous- en bonenburger. Marketing en Innovatie Manager Paul Stam: ‘Het zijn twee nieuwe concepten, waarmee we buiten onze eigen categorie stappen.’

Oergranen

In 2012 ging Lassie al verder dan rijst, met de introductie van de lijn oergranen, zoals couscous en quinoa. Maar die producten vallen in dezelfde categorie als rijst. Peulvruchten zijn een duidelijke stap op een nieuw terrein. Een grote stap, die is ingegeven door de grote zoektocht van de consument naar vleesvervangers, en het uitroepen van 2016 tot het jaar van de peulvruchten, door de Verenigde Naties.
Category Development Manager Jeanette Oldenburg: ‘Als vervolg op het succes van de couscous en quinoa hebben we onze Zilvervliesrijst verrijkt met twee mixen: met Quinoa en met Spelt. Vorig jaar is hier de mix Zilvervliesrijst met Linzen aan toegevoegd.’
Met hetzelfde proces waarmee Lassie Toverrijst kortkokend is gemaakt, zijn de linzen ook zo bereid dat ze met een kooktijd van acht minuten kunnen worden geserveerd. ‘Voor gedroogde peulvruchten is dat een zeer belangrijk pluspunt. Slechts acht minuten koken zonder te wellen’, vervolgt Oldenburg. ‘Vanuit dat succes hebben we nu de lijn kortkokende peulvruchten geïntroduceerd. In drie soorten: linzen, kikkererwten en mungbonen. De mungboon is een kleine Japanse boon. Het is de bood die als hij ontkiemt taugé oplevert. De mungboon zelf is heerlijk in salades, soepen en curry’s.’

Eigen burgers

Absoluut on-trend zijn de mixen voor de bonenburgers. Er is een mix met rijst en linzen, en een met couscous en kikkererwten. De bereiding is erg eenvoudig, en zo maak je zelf je burgers: vers, eigen en eerlijk.
Stam: ‘In de mix zitten rijst, bonen en kruiden, en is die is100 procent natuurlijk zonder kunstmatige kleur, geur en smaakstoffen. Die mix kook je gedurende acht minuten. Daar kneed je de burgers van en die bak je in de pan of in de oven. Zo maak je zelf een vegetarische burger, een nieuw alternatief tussen het aanbod aan kant-en-klare vegetarische burgers. Dat zelf maken is natuurlijk erg aantrekkelijk, omdat je er je eigen ingrediënten aan kunt toevoegen, zoals geraspte kaas, stukjes augurk, een uitje of extra kruiden. Zo creëer je je eigen stijl in je eigen keuken.’

Peulvruchten zijn nog een lastig product voor de consument. Daarom gaat Lassie de consument inspireren met een flinke serie heerlijke recepten. Ruim driehonderd recepten biedt de Lassie-website. Oldenburg: ‘Peulvruchten hebben nog steeds een lage consumptie, ook al adviseert het Voedingscentrum om veel vaker peulvruchten te eten. Bonen door je salade of soep, dat gaat nog wel, maar voor andere toepassingen moeten we de consument veel meer gaan inspireren. Dat doen we met deze recepten, voor bijvoorbeeld een pizza met een bodem op basis van linzen, een stoofpot met kikkererwt of een linzenmuffin. Maar we inspireren ook met deze lijn producten, die het gebruik van bonen veel toegankelijker maken.’

Conservenschap

Lassie adviseert de bonen en de burgermixen in het schap met groenteconserven te plaatsen. Onderzoek onder consumenten toont dat dat voor beide lijnen de meest logische plek is. Beide Lassie-lijnen kunnen het best bij elkaar worden geplaatst.
Retailers besteden steeds meer aandacht aan de categorie. De verwachting van Stam en Oldenburg is dan ook dat de komende jaren het schap voor peulvruchten en groenteconserven flink uitbreidt. Oldenburg: ‘Retailers hanteren nu nog verschillende plekken in de winkel voor gedroogde peulvruchten, soms bij rijst, soms bij groenteconserven. De retail is nog zoekende. Uiteindelijk zal daar een vaste plek voor gaan komen. De voorkeur is ook om groenteconserven naast het agf-plein te positioneren.’
Sinds week 23 is Lassie de distributie aan het opbouwen. De retail heeft enthousiast gereageerd op de introductie en het product omarmd. De distributie verloopt dan ook voorspoedig.
Na de zomer start de ondersteunende campagne, vooral digitaal. Met chefkok Diego is er een video op de website over de bereiding van de burgers. De campagne is gefocust op de mixen voor de burgers, en sterk gericht op de doelgroep van de millennials, maar duidelijk is dat de burgers voor iedereen een heerlijk alternatief zijn.
Oldenburg: ‘Het merk Lassie schept vertrouwen bij een veel grotere doelgroep. Het is een nieuw concept, maar de naam Lassie zegt voor veel consumenten dat het dus ook voor hen bedoeld is.’ Stam: ‘We zijn overtuigd van het succes van deze rijst- en bonenburgers. Het is nieuw en daarom ook spannend, maar we hebben er alle vertrouwen in.’

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels