nieuws

Cola blijft meest populaire frisdrank

Assortiment 2512

Cola blijft meest populaire frisdrank

AMSTERDAM – Cola is veruit de populairste frisdrank. Dit blijkt uit het 3e Nationaal Frisdrankonderzoek.

Na 2011 en 2015 heeft de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) voor de derde keer het onderzoek gehouden.  Het is afgenomen onder 1140 Nederlandse frisdrankdrinkers.

Opmars light varianten

Cola regular blijft net als in 2011 en 2015 nog altijd de meest populaire frisdrank, maar consumenten kiezen ook steeds bewuster voor de light en zero varianten van frisdranken omdat er minder suiker en daardoor minder calorieën in zitten.

Cola regular minst populair onder 55-plussers

Cola light/zero/max wordt wel minder vaak als meest gedronken frisdrank gekozen dan in 2015 (19 procent versus 23 procent). Daarnaast worden ook ijsthee regular, koolzuurvrije frisdranken regular en sinas regular regelmatig gekozen. Cola regular is vaker de meest gedronken frisdrank onder mannen dan onder vrouwen (27 procent versus 20 procent). Cola regular is het minst populair onder 55-plussers (12 procent).

Consument steeds bewuster

De consument kiest steeds bewuster zijn of haar verfrissende drankje. Ook is er in de consumptiecijfers van FWS een duidelijke verschuiving zichtbaar naar mineraalwater en water met een smaakje. Deze veranderingen ziin ook terug te zien in het frisdrankschap waar ook de afgelopen maanden weer tientallen nieuwe frisdranken werden geïntroduceerd, vrijwel allemaal met minder tot geen suiker en calorieën.

Frisdrankgebruik daalt licht

Bijna alle Nederlanders (92 procent) drinken wel eens frisdrank. De reden dat men frisdrank drinkt, is omdat men frisdrank lekker (64 procent) en verfrissend (40 procent) vindt en omdat men bij drinken graag varieert (32 procent). Het gemiddeld aantal glazen per dag is licht gedaald van 1,8 glas (2015) naar 1,6 glas (2017). Deze lichte daling is ook terug te zien in de consumptiecijfers van 2016. Er tekent zich ook een duidelijke verschuiving af binnen de categorieën, waarbij mineraal- en bronwater en water met een smaakje voor het vierde jaar op rij een gestage groei laten zien van respectievelijk 7,5 procent en 15,6 procent.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel