nieuws

Plus, Emté en Poiesz hebben beste vleesimago

Assortiment 11785

APELDOORN – Het vlees van Plus, Emté en Poiesz is volgens de klant kwalitatief gezien het beste in de branche. Ook is het vertrouwen in het Nederlandse vlees bij de supermarkten nog nooit zo hoog geweest.

Plus, Emté en Poiesz hebben beste vleesimago

Dit blijkt uit de Vion Consumer Monitor. GfK hield het imago-onderzoek voor de zesde keer onder ruim 2500 huishoudens uit het GfK huishoudpanel. Het onderzoek is erop gericht vleeskopers en het aankoopproces van vlees beter te begrijpen.

Positief over kwaliteit vlees

Wat deze jaargang opvalt, is dat de consumenten zeer positief zijn over de kwaliteit van het Nederlandse vlees. ‘Ruim 65 procent beoordeelt het vlees als uitstekend, tegenover 60 procent in 2016’, zegt researchmanager Hans Sulkers van Vion. ‘Het wantrouwen ten opzichte van de productie van vlees is deze jaargang extreem laag. Het stijgende vertrouwen heeft onder meer te maken met de groei van het vlees met een Beter Leven-keurmerk.’

Aanwezigheid ambacht gewaardeerd

Uit de Consumer Monitor wordt duidelijk dat Plus, Emté en Poiesz het beste vleesimago hebben. ‘De aanwezigheid van het ambacht bij Emté wordt hoog gewaardeerd’, analyseert Sulkers. ‘Bij Plus kan ook de slagerij-afdeling en het vlees met een keurmerk op veel instemming van de klant rekenen.’ Poiesz dankt volgens Vion het succes mogelijk aan de van oudsher vele vleeseters in het noorden van het land, waar de keten goed op inspeelt met kwaliteit en ambacht.

Transparante voedselketen

Het vertrouwen van de consument dat de productie van vlees in Nederland goed is geregeld, is hoog. Begin juni bleek al uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, dat consumenten zich in toenemende mate bewust zijn van hun eigen invloed op de voedselketen. Binnen Nederlandse supermarkten groeide de omzet van vlees- en vleeswarenproducten met een Beter Leven-duurzaamheidsclaim het afgelopen jaar fors. Vlees met 25 procent en vleeswaren zelfs met 295 procent.

Toename Good Farming Star-varkens

Bij Vion nam het aantal verwerkte Good Farming Star-varkens (1 ster Beter Leven-keurmerk) in 2016 toe met ruim 30 procent. Het feit dat ketens als Albert Heijn flinke stappen gezet hebben in verdere verduurzaming van het aanbod (zoals in vleeswaren), ligt hieraan ten grondslag.

Lekkerste onderdeel warme maaltijd

Niet eerder waren er zoveel consumenten die vlees een onmisbaar onderdeel van de warme maaltijd vinden. Feit is dat de consument steeds kritischer wordt, maar een goed stukje vlees op zijn tijd absoluut weet te waarderen. Het bieden van voldoende variatie en geborgde productkwaliteit draagt ertoe bij dat de consumptie van vlees ook in de toekomst binnen het voedingspatroon van de consument past.

Biefstukje is populair

Op de vraag welk stukje vlees men het liefst zou eten na een maand op een onbewoond eiland, wordt biefstuk veruit het meest genoemd; al dan niet in combinatie met een sausje of champignons. Andere favorieten zijn: varkenshaas, gehaktbal, hamburger, kip, draadjesvlees, schnitzel. Maar ook andere gangbare producten als speklap, karbonade, saté, spareribs en rollade staan op het verlanglijstje. Tot de categorie minder ‘gewoon’ maar daarom niet minder lekker behoren producten als: beef wellington, frikandel, een gegrilde kip, rookworst van de Hema, bavette, zuurvlees.

Segmentatie consumentengroepen

Dit jaar bevat de Vion Consumer Monitor voor het eerst een uitgebreide segmentatie van de consumentengroepen. Die is gebaseerd op aankoopgedrag, socio-demografische kenmerken en attitudes van vleeskopers. Zo valt er een duidelijk onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld ‘saturday bulkies’ (doen vooral boodschappen op zaterdag, houden rekening met MVO-aspecten),  ‘organic believers’ (consumenten die veel biologisch vlees kopen), ‘pork lovers’ (echte varkensvleesliefhebbers, tikje chauvinistisch) en ‘minced meaters’ (gehaktliefhebbers, betalen liever niet te veel). Deze nieuwe indeling geeft volgens Vion een duidelijker beeld van de vleeskoper, ook op individueel formule-niveau. Door de verschillende kennisbronnen met elkaar te combineren wordt het beeld van de consument steeds duidelijker en kan gericht worden ingespeeld op specifieke behoeften.

Meer details over de Vion Consumer Monitor in Distrifood van 24 juni 2017.

Reageer op dit artikel