nieuws

Wakker Dier nomineert Lidl voor Liegebeest

Assortiment

AMSTERDAM – Actiegroep Wakker Dier heeft de genomineerden voor zijn jaarlijkse schandpaalprijs Liegebeest bekendgemaakt. Supermarktketen Lidl en verschillende foodfabrikanten zijn genomineerd.

Wakker Dier nomineert Lidl voor Liegebeest

Met Liegebeest richt Wakker Dier de schijnwerpers op bedrijven die in hun ogen consumenten misleiden met valse of misleidende claims rond dierenwelzijn. De enige supermarkt onder de vijf genomineerde bedrijven is Lidl. Volgens de actiegroep verkoopt de supermarktketen nog altijd een kipsoort dat dit voldoet aan de regels voor de betere kip, maar wordt dit via stickers wel aan consumenten gecommuniceerd.

Tilapia ook onder vuur

Ook groothandelsketen Sligro, zusterbedrijf van supermarktketen Emté, wordt door Wakker Dier genoemd. Het gaat daarbij om het bij Sligro verkrijgbare visconcept Sea & We, dat volgens Wakker Dier ten onrechte op de verpakkingen claims maakt over het feit dat de tilapia ‘met het grootste respect voor de vis’ wordt gekweekt. Sligro zelf is niet genomineerd.

Bierbommetjes kunnen niet door de beugel

De andere drie genomineerden zijn foodfabrikanten. Het gaat daarbij om de Bierbommetjes van Unox, die niet gemaakt zijn van vlees met het Beter Leven-keurmerk. Ook het zuivelmerk Den Eelder is kandidaat omdat de zuivel minder diervriendelijk wordt geproduceerd dan het bedrijf lijkt te claimen. Tenslotte is ook het kalfsvlees van Vitel-Oké. Het feit dat dit één ster heeft van Beter Leven is volgens Wakker Dier onvoldoende om te kunnen claimen dat het ‘uiterst diervriendelijk’ wordt geproduceerd.

KFC was de vorige winnaar van het Liegebeest

De winnaar wordt gekozen door het grote publiek. Afgelopen jaar ging de prijs naar fastfoodketen KFC, terwijl supermarktketen Plus in 2014 het Liegebeest was vanwege zijn Goudse Kaas. Andere voormalige winnaars van de schandpaalprijs zijn McDonald’s en Iglo. Wakker Dier introduceerde Liegebeest in 2012.