nieuws

Omzet duurzame voeding stijgt explosief

Assortiment 1361

ZALTBOMMEL – De omzet van producten met een keurmerk in de supermarkt is het eerste halve jaar van 2016 met 24 procent gegroeid, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Omzet duurzame voeding stijgt explosief

Dit blijkt uit de cijfers van onderzoeksbureau IRI.

Gestegen naar bijna 1,3 miljard euro

De verkopen van duurzame voeding in de Nederlandse supermarkten zijn in het eerste half jaar van 2016 gestegen naar bijna 1,3 miljard euro.  In dezelfde periode vorig jaar lag de omzet van duurzame voeding net boven de 1 miljard euro.

Sterkere groei dan reguliere voeding

Met een groei van 24 procent in 2016 groeit duurzame voeding fors sterker dan ‘reguliere’ voeding; de totale supermarktomzet laat namelijk een groei van 2,4 procent zien in het eerste half jaar.  Over totaal 2015 bedroeg de ‘duurzame’ omzet overigens ruim 2,1 miljard in het supermarktkanaal: 9,1 procent van de totale voedselomzet.

Meerdere keurmerken

Duurzaam wordt door IRI gedefinieerd als alle producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ, LR of Milieukeur. De meeste van deze keurmerken zijn recent door Milieucentraal ook benoemd als topkeurmerk.

Stijgend bewustzijn bij consument

De sterke groei van totaal duurzaam komt voort uit verschillende factoren. Enerzijds groeit het aanbod, doordat supermarkten, ook gestimuleerd door diverse actiegroepen, er steeds vaker voor kiezen om het reguliere aanbod te vervangen voor een duurzamer alternatief. Aan de andere kant is er ook een consumententrend van stijgend bewustzijn over wat we eten, over dierenwelzijn en over de herkomst van onze voeding.

Grootste groei door Beter Leven

De 3 grootste keurmerken zijn Beter Leven, Biologisch en UTZ (samen goed voor 80 procent van de totale omzet). De grootste absolute groei wordt gerealiseerd door Beter Leven. De groei van Beter Leven Keurmerk wordt vooral gedreven door de groei van 1 ster producten en dan vooral varkensvlees en kip. Bij varkensvlees wordt de groei vooral gedreven doordat regulier varkensvlees door de supermarkten wordt vervangen door Beter Leven met 1 ster.  Ook de omzet van producten met 2 en 3 sterren zit sterk in de lift.

Ook vis steeds duurzamer

Niet alleen vlees maar ook vis wordt steeds duurzamer. De hoeveelheid vis die verkocht wordt met een ASC keurmerk (voor gekweekte vis) of een MSC logo (voor wilde vis) groeide met 39 procent. Vooral de omzet in verse vis zoals zalm met een duurzaamheidslogo is toegenomen.

Reageer op dit artikel