nieuws

Explosieve omzetstijging Beter Leven

Assortiment 1081

DEN HAAG – De omzetstijging van producten met een Beter leven-keurmerk is de eerste helft van 2016 gestegen met 40 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Explosieve omzetstijging Beter Leven

Supermarkten kiezen ervoor om hun aanbod duurzamere en diervriendelijker geproduceerde producten groter te maken, stelt de Dierenbescherming. De totaalomzet Beter leven-keurmerk was in 2015 €592 miljoen.

Varkens met één ster

‘De grootste stijging van zo’n 40 procent zien we dit jaar bij de varkens met één ster, maar ook bij vleeskuikens is de groei met 28 procent enorm’, zegt directeur Peter Verdaasdonk van de Dierenbescherming.

Kippen grootste groep

Kippen vormen met ruim 21 miljoen vleeskuikens en zo’n 1 miljoen leghennen de grootste groep dieren onder het keurmerk, gevolgd door bijna 3 miljoen varkens en ongeveer 275.000 runderen en kalveren. ‘Ik verwacht dat we in 2017 de grens van 100 miljoen dieren die we sinds de introductie van ons keurmerk in 2007 een beter leven hebben kunnen geven zullen bereiken’, voorspelt Verdaasdonk.

Meer delen van het dier

Er worden ook steeds meer delen van de dieren gebruikt. Supermarkten bieden nu bijvoorbeeld ook varkensvleeswaren aan met een ster van het Beter Leven-keurmerk, waardoor nu het overgrote deel van het varken wordt gebruikt. Voorheen was dat nog niet de helft van het dier. Naast onder meer vlees, soepen, salades en eieren is er inmiddels ook honden- en kattenvoer met het Beter Leven-keurmerk.

Verdubbeling producten met Beter Leven keurmerk

‘In 2016 liggen er bijna 4.000 producten met het Beter Leven keurmerk in de schappen van de supers’, aldus Verdaasdonk. ‘Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar en een fantastische ontwikkeling om diervriendelijker produceren nog meer perspectief te geven’.

Maandag begint Beter Leven week

Maandag begint de Beter Leven week in alle supermarkten. Tijdens deze week, een initiatief van de Dierenbescherming, is er extra aandacht voor diervriendelijker consumeren en doen veel supermarkten en merken mee met speciale acties en aanbiedingen.

Reageer op dit artikel