nieuws

Persoonlijke verzorging: aandeel online 10%

Assortiment 1639

ZALTBOMMEL – Het aandeel van online verkopers in de assortimentsgroep persoonlijke verzorging is al bijna 10 procent. De totale online verkopen van fmcg-goederen zijn afgelopen jaar meer dan verdubbeld.

Persoonlijke verzorging: aandeel online 10%

Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau IRI naar buiten heeft gebracht. Volgens de onderzoekers is online het sterkst groeiende kanaal binnen fast moving consumer goods. ‘Dit is vooral te danken aan de opkomst van onder andere Jumbo.com en Kruidvat.nl, maar ook veel andere online webshops zoals Douglas.nl, AH.nl en Drogisterij.net vertonen een sterke groei’, aldus IRI.

Binnen voeding is aandeel online nog laag

Twee andere kanalen die sterke groei vertonen in de verkoop van fmcg-goederen zijn eco- en natuurwinkels, alsmede budgetketens als Action en Big Bazar. Online springt er echter volgens de onderzoekers uit. ‘Het aandeel van online verkopen binnen de totale verkopen verschilt sterk per categorie. Binnen voeding is het aandeel nog laag, maar het aandeel online binnen persoonlijke verzorging bedraagt op dit moment al bijna 10 procent’, zo stellen de onderzoekers.

Online klanten besteden aanzienlijk meer

De klanten die hun producten online verkopen, zijn bovendien erg aantrekkelijke klanten, meldt IRI. ‘De online shoppers zijn heavy buyers aangezien zij gemiddeld ruim 60 procent meer besteden dan shoppers in andere kanalen.’ Net als in andere kanalen zijn goede aanbiedingen en lage prijzen de belangrijkste reden om voor online te kiezen.

grafiek online

Online zoeken mensen relatief vaak naar een specifiek merk

De online kopers onderscheiden zich van de kopers bij andere kanalen. IRI: ‘We zien dat een specifiek merk willen hebben en gemakkelijk prijzen kunnen vergelijken relatief de belangrijkste rdenen zijn om te kiezen voor een online aankoop in plaats van een aankoop in de reguliere kanalen. Ook service scoort online verrassend hoog.’

Online supermarkt moet vooral een breed assortiment hebben

De redenen om online te kopen verschilt echter wel weer per type online kanaal. ‘Voor online supermarkten zijn breed assortiment en gemakkelijk prijzen kunnen vergelijken van relatief groot belang. Voor online drogisterijen zijn het vooral de lage prijzen en goede aanbiedingen die genoemd worden en online parfumerieën worden juist gekozen vanwege de aanwezigheid van specifieke merken en de kwaliteit van de producten.’

Reageer op dit artikel