Maaltijden zijn een belangrijke assortimentsgroep in de supermarkt. Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw hebben alle supermarktketens een assortiment opgebouwd met kant-en-klare maaltijden in de koeling die door de consument thuis alleen nog hoeven te worden opgewarmd. De meeste van deze maaltijden worden onder private label verkocht, al zijn er ook wel enkele A-merken actief in de assortimentsgroep maaltijden.

Steeds meer buitenlandse maaltijden

De assortimentsgroep bestaat niet alleen uit Hollandse maaltijden als stamppotten of de standaardproducten uit de Italiaanse en Indonesische keuken, maar breidt zich steeds vaker uit naar andere keukens met kant-en-klare producten uit andere keukens in Azië, bijvoorbeeld India, Thailand en Zuid-Korea, andere Europese landen en Zuid-Amerika. Verder bestaat het schap ook uit gemakssnacks waarbij Amerikaanse producten als hotdogs en hamburgers de boventoon voeren, evenals verse broodjes baopao uit de Vietnamese keuken.

Meer nadruk op kwaliteit

Een belangrijke ontwikkeling in de assortimentsgroep maaltijden is de nadruk op producten van meer kwaliteit. Daarbij wordt bijvoorbeeld samengewerkt met topkoks. Bij de grotere vestigingen van Albert Heijn, de Jumbo Foodmarkt en bijvoorbeeld Dekamarkt World of Food zijn daadwerkelijk koks actief op de winkelvloer die verse maaltijden bereiden, meestal met producten uit de winkel zelf. Die kunnen dan ter plekke of thuis worden geconsumeerd.

Maaltijddozen in opmars

Een andere belangrijke trend in de assortimentsgroep maaltijden is de opmars van zogenoemde maaltijddozen. Dit principe is bekend geworden door Hello Fresh, maar inmiddels zijn er veel meer spelers actief. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Marley Spoon, Streekbox en Beebox. Albert Heijn heeft de Allerhandebox gelanceerd. Klanten krijgen wekelijks een doos thuisbezorgd met recepten en alle afgemeten ingrediënten voor één tot vier personen.

Achtergrond over maaltijden

Test: maaltijd door de brievenbus
fotoreportage

Test: maaltijd door de brievenbus