Kruidenierswaren, meestal afgekort tot kw of dkw (droge kruidenierswaren) vormen de basis van de supermarkt. Vroeger werden de producten op maat afgeschept bij kruidenierswinkels, maar de opmars van de zelfbedieningswinkels in de jaren vijftig, de eerste supermarkten, leidde ertoe dat fabrikanten hun kruidenierswaren gingen voorverpakken.

Kruidenierswaren worden minder belangrijk

De afgelopen jaren hebben kruidenierswaren aan belang ingeleverd in de supermarkten, die zich steeds meer concentreren op het winstgevendere vers. Toch zijn de schappen met kruidenierswaren nog altijd een groot deel van de supermarkt. In de meeste producten zijn A-merken actief, aangevuld met private label en budgetmerken waardoor klanten meestal veel keuze hebben.

Opmars van exotische kw-producten in de supermarkt

Dit wordt nog versterkt door het feit dat in de meeste groepen kw sprake is van veel lijnextensies, waarbij steeds meer varianten op hetzelfde product op de markt wordt gebracht. De opmars van exotische levensmiddelen uit de toko hebben voor een nieuwe instroom van kruidenierswaren gezorgd de afgelopen jaren. De meeste supermarkten hebben etnische schappen die verder gaan dan de traditioneel in Nederland al populaire Indische keuken.

Veel reclame en promotie voor kruidenierswaren

Voor kruidenierswaren wordt veel reclame gemaakt op televisie en in tijdschriften. Producten worden vaak gepromoot door middel van sampling. Op de verpakkingen staan vaak recepten om het voor mensen makkelijker te maken een gerecht te maken met behulp van het product. Kruidenierswaren worden als zeer kansrijk gezien voor online verkoop vanwege de lange houdbaarheid.

Achtergrond over kruidenierswaren

Fotorepo: Anuga 2015
fotoreportage

Fotorepo: Anuga 2015