fotoreportage

Fotorepo: Zoetwarenbeurs ISM verrast niet

Assortiment

KEULEN – Veel noviteiten op de zoetwarenbeurs ISM deze week. Maar de echte klappers in innovatie blijven uit. Veel fabrikanten borduren voort op beproefde thema’s als natuurlijk, gezond en energy. Ook functioneel snoepgoed (chocolade met proteïnes) moet volgens de aanbieders steeds vaker de weg naar het schap vinden.

Fotorepo: Zoetwarenbeurs ISM verrast niet
Distrifood

Het meest opvallende is wellicht wat de beurs niet liet zien. Zo zijn de grote internationale A-merken niet meer aanwezig op de beurs. De lacune die dat veroorzaakt wordt ingevuld door aanbieders uit groei-regio’s: China, Turkije en Zuid-Amerika waren ruim vertegenwoordigd.

Naast het ontbreken van A-merken zijn er ook niet veel nieuwe ambachtelijke concepten op de beurs, behoudens dan de chocolade van onze zuiderburen en de koekaanbieders, maar die laatsten werken toch ook vooral als private labelaar op industriële schaal. Naar een goed nieuw product, gezond en met een duidelijke herkomst en storytelling bljft het hard zoeken.

Wat verder opvalt: Stevia dat een doorbraak beleeft in frisdranken vindt slechts mondjesmaat zijn weg naar het snoepgoed. De Nederlandse aanbieder Pervasco intoduceerde op de beurs Antaflu met stevia en was daarmee in een select gezelschap.

Merchanising is ook nog steeds een drijver achter de groei. Hierbinnen zien we Angry Birds de overstap maken van de virtuele wereld naar het tastbare snoepgoed. Gek genoeg komt een bezoeker de Ninja Mutant Turtles ook nog steeds tegen net als het onverwoestbare meer dan vijftig jaar oude stijlicoon Barbie.

Reageer op dit artikel