Dranken vormen een interessante en belangrijke assortimentsgroep in de moderne supermarkt. Het segment bestaat zowel uit alcoholhoudende als non-alcoholische dranken met wijn, bier, frisdrank en water als de belangrijkste deelsegmenten. Ook zijn er warme dranken als koffie, thee en cacao die belangrijk zijn voor consumenten.

Binnen dranken liggen frisdranken onder vuur

Ieder van deze segmenten binnen dranken heeft zijn eigen trends en ontwikkelingen. Zo liggen frisdranken onder vuur vanwege de relatie tussen suiker en obesitas. De vervangende zoetstoffen die worden gebruikt bij light-frisdranken worden door veel consumenten niet vertrouwd. Daarentegen nemen de verkopen van waters juist toe vanwege het gezonde imago van dit product.

Bier wordt vaak gebruikt als stuntproduct om klanten te trekken

De verkopen van alcoholhoudende dranken binnen de supermarkt zijn beperkt tot laagalcoholische producten, waarbij bier en wijn de belangrijkste productgroepen zijn. Bier wordt veelal met minmarge verkocht en in stunts gebruikt voor het trekken van klanten. Supermarkten verkopen echter steeds meer speciaalbieren met wel een interessante marge. Het wijnassortiment van veel supermarkten is de afgelopen jaren stevig uitgebreid.

In warme dranken is er de trend naar luxe en verwennen

In warme dranken is er de opmars van luxere producten. Al vindt de verkoop van een product als Nespresso over het algemeen buiten de supermarkt plaats. De ontwikkeling die gaande is in koffie is ook in thee merkbaar, waarbij het aantal wat luxere producten gericht op verwennen aan het toenemen is. Over het algemeen zijn dranken voor supermarkten van vitaal belang voor de omzet.