Cross-selling van peulvruchten bij agf: "Consument snapt dit"

Cross-selling van peulvruchten bij agf: "Consument snapt dit"
Harm op den Kelder, category manager Deen Supermarkten

De moderne consument gaat anders eten. Hij kiest voor gezonder, duurzamer of meer diervriendelijk: steeds vaker eet hij een maaltijd zonder vlees. Met dit veranderende eetpatroon zien we een groeiend gebruik van producten op basis van plantaardige eiwitten, met een belangrijke rol voor peulvruchten (bonen). "Wij komen de consument tegemoet met een permanent meubel voor bonenproducten bij het agf-eiland", vertelt Harm op den Kelder, category manager bij Deen Supermarkten.

Marktcijfers laten een flinke stijging zien in de consumptie van peulvruchten (bonen), een forse groei in omzet en penetratie. Harm op den Kelder, category manager bij Deen Supermarkten voor onder andere groenteconserven, herkent de gestegen belangstelling.

“We zien dat peulvruchten aantrekken. De vraag én het aanbod in de markt zijn gegroeid en wij hebben meer soorten peulvruchten en bonenschotels toegevoegd aan ons assortiment. De categorie groenteconserven is lange tijd traditioneel ingevuld. Echter, met de veranderende eetgewoonten en de opkomst van peulvruchten zien we ook het aanbod in de markt verbreden en moderniseren. Hierdoor komt het conservenschap tot leven. Peulvruchten worden nu ook als componenten gebruikt in maaltijden, salades en soepen.”

Toegankelijk inspiratie bonen bij vers

Meubel bonen bij vers complementeert aanbod agf bij Deen Supermarkten

Met dit meubel willen we een brug slaan tussen versproducten en het langhoudbare assortiment. We helpen de consument met ideeën en inspiratie voor zijn maaltijd. Het helpt je bijvoorbeeld herinneren dat je ook eens peulvruchten in de salade kan doen, desgewenst in plaats van vlees of vis. De peulvruchten op dit meubel zijn al bereid, en daarom gemakkelijk toe te voegen aan het bestaande weekmenu. Toegankelijke inspiratie dus. Dat is de gedachte achter deze cross-selling.”

Idee de tijd geven

Category development manager Ron Rutgers van HAK: “Niet elke supermarkt heeft hier ruimte voor, een display mag natuurlijk niet in de weg staan voor de consument. Maar voor veel winkels is dit een goede manier om de twee categorieën bij elkaar te betrekken. Natuurlijk moet je dit idee even de tijd geven, maar we zien dat ook hiermee de verkoop toeneemt. De consument begrijpt wat de bedoeling is. Natuurlijk hebben we de wind in de rug, nu peulvruchten zo in de belangstelling staan en prominent op de Schijf van Vijf staan. Maar wij denken dat dit een blijvende verandering is. Dat vuurtje willen moeten wij samen met de retail verder aanwakkeren.”

Dit was deel 5 van een serie blogs van HAK over verschuivende eetgewoonten en de gevolgen voor de supermarkt.

Lees meer over