Durf te innoveren met indeling van AGF-schap

Durf te innoveren met indeling van AGF-schap

Er gebeurt veel op het gebied van AGF. De interesse in gezond eten blijft toenemen en groente speelt een steeds belangrijkere rol in het voedingspatroon van consumenten. De intentie is er, maar de inspiratie om een voedzame en smakelijke maaltijd op tafel te zetten ontbreekt soms. Marja Vijverberg van Sweetpoint, geeft, met dank aan Jurgen Mohr van Brompton Road - The Shopper Marketing Agency, enkele tips waarmee je slim op de huidige ontwikkelingen inspeelt en het AGF-schap winstgevender maakt.

In supermarkten beslaat de versafdeling een steeds groter gedeelte van de totale oppervlakte. En binnen de versafdeling is AGF ook groeiende. Het afgelopen jaar steeg de omzet met maar liefst acht procent en het ziet ernaar uit dat die groei aan blijft houden. Dat is een prettig uitgangspunt, maar het is belangrijk om continu op zoek te blijven naar nieuwe ideeën en manieren om het AGF-schap nóg succesvoller te maken. Kruip in de huid van de shopper en kijk naar welke ontwikkelingen zich momenteel afspelen.

Durf te innoveren

De afgelopen jaren hebben we geen grote veranderingen in het AGF-schap gezien. Er zijn wat nieuwe producten bijgekomen en het assortiment is in zijn geheel uitgebreid, maar er hebben weinig innovaties plaatsgevonden. De uitdaging is om de routine te doorbreken en iets vernieuwends te proberen. Zijn er meer aansprekende manieren om shoppers te helpen? Zou het bijvoorbeeld niet interessant zijn om bij een barbecue vaker de afwisseling te zoeken tussen vlees, groente, vis en andere ingrediënten?

De optelsom van assortiment, versheid, presentatie en communicatie vormt samen de totale beleving

Jurgen Mohr (Brompton Road, customer journey & shopper marketing)

Inrichten als een kweekkas

De optelsom van assortiment, versheid, presentatie en communicatie vormt samen de totale beleving. Stel je eens voor hoe leuk en bijzonder het is om als shopper het gevoel te krijgen dat je rechtstreeks de kweekkas bij de teler inloopt. Maar dan op de AGF-afdeling in een grote supermarkt. De producten hoeven niet netjes gestapeld te liggen, zoals nu vaak het geval is. Het mag juist in simpele veilingkratten zitten, zodat het veel meer de associatie met vers oproept in plaats van gecultiveerde producten. Laat het maar rauw en ruw en niet helemaal perfect zijn. De hang naar authenticiteit blijft voorlopig nog voortduren.

Dit is een hoofdstuk uit het e-book ‘Vier tips voor een succesvoller AGF-schap’. Wilt u het hele e-book lezen? Download het hier gratis.

Lees meer over