Consument eet vaker producten op basis van plantaardige eiwitten

Consument eet vaker producten op basis van plantaardige eiwitten

Het eetpatroon verandert gestaag. De moderne consument verschuift langzaam van aardappelen-groente-vlees naar een alternatieve invulling; duurzamer, gezonder, gevarieerder. Een van de grote verschuivingen is het groeiende gebruik van plantaardige eiwitten in plaats van dierlijke producten. Lees deze blog van HAK.

Een groeiende groep richt zich bewuster op plantaardig eten; vegetariërs en veganisten, maar vooral steeds vaker ook de reguliere consument, die als flexitariër regelmatiger productgroepen op basis van plantaardige eiwitten in zijn maaltijd opneemt.

Forse groei in plantaardige producten

In markttermen betekent dat een zekere druk op de consumptie van dierlijke producten, terwijl plantaardige producten met forse cijfers omhoog schieten. In samenwerking met marktonderzoeksbureau IRI heeft HAK de ontwikkeling van een aantal grote ‘plantaardige’ groepen in kaart gebracht. Het betreft de omzetcijfers van alle supermarkten. De groepen die in onderstaande cijfers inzichtelijk zijn gemaakt zijn vleesvervangers, plantaardige zuivel, peulvruchten, noten, zaden en pitten (exclusief snacknoten en pinda's), paddenstoelen en geelvetten op basis van soja. Zonder uitzondering laten al deze assortimentsgroepen in de afgelopen jaren een forse groei zien.

Het totaal van deze groepen is van 2014 tot 2017 jaar op jaar met een gemiddelde van 5 procent in omzet gegroeid. Begin 2014 bedroeg de totale omzet van deze groepen nog 318 miljoen. Het laatste lopende jaartotaal (MAT week 36) komt de totale omzet van deze groepen uit op 368 miljoen euro. Dat betekent in drie jaar 50 miljoen euro omzetgroei in productgroepen die je als bron van plantaardige eiwitten zou kunnen bestempelen.

Het zijn allemaal assortimentsgroepen die goed passen binnen het eetpatroon van moderne eters. De cijfers maken zichtbaar dat de verschuiving in het eetpatroon al langer gaande is. De gestage omzetgroei maakt duidelijk dat dit geen kortstondige trend is, maar een structurele verschuiving in het eetpatroon.

Opmars biedt kansen voor retail

De verwachting is dat deze verschuiving van traditioneel naar modern eten in de komende jaren sterk wordt doorgezet en zelfs zal worden versneld. Jeroen Willemsen, oprichter van de Green Protein Alliance, zegt hierover: “Gedreven door gezondheid, duurzaamheid of dierenwelzijn: steeds meer Nederlanders gaan terug naar een plantaardiger dieet. Opmerkelijk is de opmars van plantaardige zuivelvariaties, vleesvervangers, peulvruchten, paddenstoelen en noten. Dit hebben ze gemeen: allen zijn ze rijk aan plantaardig eiwit, een onmisbare bouwsteen voor een gezond en fit lichaam. De dieetomslag, minder dierlijk en meer plantaardig, zal de komende jaren versnellen, dat biedt kansen voor de retail. Bijvoorbeeld door eiwitrijke plantaardige producten gebundeld en expliciet een plaats te geven op de groente- en fruitsectie.“

– Deze tekst is aangeleverd door HAK

Deze blog is de tweede in een serie van vijf blogs over verschuivende eetgewoonten en de gevolgen voor de supermarkt.

Lees meer over