blog

Drie tips om klanten écht te prikkelen verantwoord te kopen

Assortiment 2106

Een trend waar supermarkten niet meer omheen kunnen, is de groeiende vraag naar gezonde en verantwoorde producten. Klanten willen weten wat ze eten, waar producten vandaan komen en vooral ook wat er in zit. Supermarkten spelen hier goed op in door het versschap, het gezondheidsschap én cross categorie steeds meer uit te breiden met biologische en duurzame producten. Maar supermarkten moeten verder denken dan alleen het product, zegt Pieter Dirven van de Smaakspecialist. Hij geeft drie tips om de klant echt mee te nemen in de wereld van verantwoorde voeding.

Drie tips om klanten écht te prikkelen verantwoord te kopen
Pieter Dirven

(blog onder verantwoordelijkheid van de Smaakspecialist)

Biologische en duurzame producten zijn beter voor de gezondheid van mens, dier en milieu. Deze bewustwording groeit, maar nog niet bij iedereen. Bij de Smaakspecialist zien we het als onze verantwoordelijkheid om biologische voeding voor íedereen toegankelijk te maken. Om consumenten te bereiken en bewustwording te vergroten stopt het voor ons niet bij enkel en alleen het aanbieden van een mooi product in het schap.

Door de klant te inspireren, informeren en te prikkelen op het gebied van verantwoorde voeding maak je het verschil, ook als supermarkt. Want op deze manier stimuleer je bestaande klanten én trek je nieuwe klanten naar de winkel.

1. Inspireren

Het maken van gezonde en verantwoorde keuzes is soms makkelijker gezegd dan gedaan. De klant weet niet altijd als hij voor het schap staat waar hij moet beginnen. Inspiratie is het sleutelwoord! De Smaakspecialist doet dit met het initiatief van online foodplatform Organic Kitchen, waar samen met partners, bloggers en thuiskoks inspiratie en recepten worden gedeeld. Niet alleen online, maar ook voor het supermarktschap is het moment bij uitstek om de klant visueel te inspireren met mooie beelden en recepten. Wanneer een schap er aantrekkelijk uitziet, stimuleert dit de aankoop. Dit is al realiseerbaar met simpele signing van recepten en foodfotografie. Maar ook bijvoorbeeld met speciale displays waarbij producten op een mooie manier worden gepresenteerd. Een lokale actie waarbij men een boodschappenpakket kan winnen, laat klanten op een laagdrempelige manier kennis maken met biologisch.

2. InformerenSmaakspecialist

Nog een stap verder dan inspireren gaat informeren. Wat is nu biologisch? Wat is glutenvrij? Wat is suiker? Door met de klant kennis te delen over voeding ontstaat bewustwording. Als voorbeeld delen bloggers op Organic Kitchen artikelen over verantwoorde voeding. Hiervoor is de Foodiepedia ingericht. Daarnaast heeft de Smaakspecialist ook het lesprogramma KidsProef voor basisschoolkinderen ontwikkeld, want de jeugd heeft tenslotte de toekomst.
In de supermarkt ligt een enorme kans voor educatie van zowel volwassenen als kinderen. Ook hierbij kan signing met uitleg over producten en termen zoals ‘biologisch’, ‘gluten’ en ‘quinoa’ al een enorme stap in bewustwording teweeg brengen. Of wat denk je van speciale rondleidingen door de winkel met experts op het gebied van voeding. Hoe lees je een etiket? Waar moet je op letten voor een verantwoorde keuze? En voor de kinderen: proeverijen met de verschillen tussen wel of geen toegevoegde suiker. Ga op kennisexpeditie door de supermarkt!

3. Prikkelen

Voeding gaat natuurlijk uiteindelijk over eten zelf, proeven met alle zintuigen. Met de feestdagen in het vooruitzicht staan gezelligheid, verbinding en eten centraal. Dit is het ideale moment om verantwoorde voeding onder de aandacht te brengen in de supermarkt met proeverijen. Nodig klanten uit voor speciale proefgelegenheden, laat merken zichzelf presenteren of organiseer een markt. Zo brengt de Smaakspecialist haar merken en Organic Kitchen in de decembermaand tot leven met pop-up shop en restaurant Bio Proeflokaal. Daar gaan we de verbinding aan met de consument en de retail, geven we uitleg over producten, delen we kennis over biologische voeding en uiteraard laten we producten proeven.

Kortom, creëer voor de klant een echte beleving rondom verantwoord eten! Door het biologisch assortiment centraal te stellen en de klant aan de hand mee te nemen en wegwijs te maken, laat je als retailer zien serieus in te spelen op de stijgende trend van gezondheid en duurzaamheid. Hiermee kweek je als retailer niet alleen goodwill onder je klanten, het stimuleert ook nog eens de verkoop.

Mooie praktijkvoorbeelden of goeie tips? Zet ze gerust in een reactie onder dit artikel.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels