Biologisch is een assortimentsgroep die nog steeds aan belang wint in de supermarkt. Het groeiende assortiment past bij de toenemende zorg in de maatschappij over milieu en de eigen gezondheid. Het betreft hier producten die zijn voorzien van een keurmerk. Vaak wordt bijvoorbeeld duurzaam assortiment hier ook bij getrokken, maar feitelijk is dat lang niet altijd hetzelfde.

Verschillende winkelketens zijn gespecialiseerd in biologisch

Supermarkten hebben bepaald niet het monopolie op de verkoop van biologisch assortiment. Verschillende winkelketens hebben zich gespecialiseerd in deze assortimentsgroep. De keten die daarbij de meeste kernmerken van een traditionele supermarkt heeft is Ekoplaza. Natuurwinkel en Estafette zijn twee andere ketens die zich specialiseren in de verkoop van biologisch assortiment.

Prijsverschillen met regulier assortiment blijven groot

Een belangrijke hindernis voor de doorbraak van biologisch assortiment naar het grote publiek is het prijsverschil ten opzichte van reguliere varianten van hetzelfde product. Dit verschil kan oplopen tot enkele tientallen procenten. Veel Nederlandse klanten blijven erg prijsgevoelig en geven uiteindelijk in de winkel de voorkeur aan het goedkopere product.

Vraagtekens bij hoe gezond biologisch eigenlijk is voor de planeet

Niet alle deskundigen zijn het erover eens dat biologisch eten de beste oplossing is voor mens en planeet. Het zou volgens deze deskundigen onmogelijk zijn om de wereldbevolking te voeden als iedereen biologisch ging eten. Bovendien heeft de massaproductie van levensmiddelen ook grote voordelen voor het milieu. Dit zorgt soms voor felle debatten tussen voorstanders en tegenstanders van biologisch eten.

Achtergrond over biologisch

Meer nieuws over biologisch

Meer artikelen zoals deze...