artikel

Zeven trends binnen zoetwaren en snacks

Assortiment 4166

Zeven trends binnen zoetwaren en snacks

DOETINCHEM – De laatste trends in zoetwaren en snacks: Van de groeiende verkoop van tortillachips tot veganistisch snoep en premium chocolade. Zeven assortimentsgroepen die aan het groeien zijn.

1. Tortillachips

Binnen chips groeien tortillachips het hardst, met de Pringles tortillavariant als belangrijke aanjager. Pauline Olasolo, key 
accountmanager bij GfK: ‘Tortillachips is er in steeds meer hete smaken en die spreken, naar ons idee, specifiek jongeren aan.’

2. Popcorn

Peter Neijenhuis, senior strategic insights analyst bij IRI: ‘Popcorn groeit met 12 procent in euro’s. Private label is hierin het grootste, maar de groei komt vooral uit Propercorn, exclusief bij AH.’

3. Noten

Door de gezondheidstrend groeit de verkoop van noten al een tijdje, maar nu diversifieert de notenconsumptie bovendien. Pauline Olasolo en Inge de Beer van GfK:‘ Er worden nieuwe gebruiksmomenten aangeboord. Dat handje 
noten na het sporten, want er zit veel eiwit in. Walnoten in de muesli of door de kwark. Noten bij het koken voor in de salade.’

4. Gezonder snoep

Inge de Beer van GfK ziet vooral ontwikkelingen in suikerarm en suikervrij. Wel is dit nog een niche. ‘Het klopt dat dat segment nog niet groot is, maar het ontwikkelt zich positief. Steeds meer fabrikanten spelen die op de trend van bewust genieten 
in met nieuwe productlijnen. In snoep is er veel geïntroduceerd op producten met 30 procent minder suikers. Dit begint nu echt te komen.’

5. Veganistisch snoep

Veganisme staat volop in de belangstelling, ziet IRI in de scanningscijfers terug. De verkoop van veganistisch snoep profiteert hiervan. ‘Er is zelfs een segment van vegandrop van €150.000. Alle vegansegmentjes bij elkaar doen zo’n €2 miljoen. Veel is dat niet, als je dat afzet tegen €85 miljoen omzet in drop.’ In dat perspectief is de aandacht voor vegan groot in vergelijking met de omzet. ‘Dat geldt ook voor andere categorieën, zoals vleesvervangers’, zegt Peter Neijenhuis. ‘Feit is dat het groeit.’

6. Premium chocolade

Chocolade is voor veel consumenten het ultieme genotsproduct. Deze categorie laat een verschuiving zien naar premium. De trend gaat naar puur en spannende smaken. Tony Chocolonely groeit jaar op jaar harder dan de concurrentie en pakte daardoor in het voortschrijdend jaar weer marktaandeel. Het succes van Tony’s Chocolonely krijgt navolging in de markt, constateert Neijenhuis. ‘Albert Heijn komt met veel verschillende smaken die gelijkenis vertonen met Tony’s. Deze aanpak lijkt haast wel een proeftuin voor het uittesten van nieuwe chocoladecombinaties.’ Schuurmans: ‘Er zitten ook speciale smaken bij, zoals Wasabi Sojaboon en Szechuanpeper met rijst. Bijzonder om deze gedurfde innovaties juist bij private label terug te zien.’

7. Mixen

Zowel in noten als in chips groeien mixproducten. In noten gaat het daarbij om de verschillende pick & mix-concepten die supermarkten hebben genoteerd. Lay’s kwam met mixzakken met diverse extruders in één zak. Beide zorgen voor groei in het segment.’ Olasolo: ‘Lay’s Mix bevat Bugles, Wokkels, Pomfrites en Grids. Allemaal met dezelfde smaak: naturel of paprika.’ Inge de Beer, account executive bij GfK: ‘Doet denken aan de mixzakken in drop, waar je dit al jaren ziet.’

Lees ook: Veel meer trends in zoetwaren en snacks

Lees ook: Achtergrond over verkopen in chocolade

Reageer op dit artikel