artikel

Frisse dranken: Pickwick Ice Tea

Assortiment 5

Eind 2015 herintroduceert Beyond Brands Pickwick Ice Tea. In no time staat er een geheel nieuwe range op het schap. De merkenbouwer vernieuwt zowel de receptuur als de verpakking, en legt de focus op huishoudens met kinderen. Met succes. De consumentenomzet groeit van €800.000 naar €4 miljoen in 2016, en zal komend jaar opnieuw verdubbelen.

Frisse dranken: Pickwick Ice Tea
Het team van Beyond Brands tijdens de Wheel of Retail-uitreiking eerder dit jaar. Foto: Koos Groenewold

Als de drie merkenbouwers van Beyond Brands – Chantal Singels, Leonie Kortleve en Bas Boswinkel – Pickwick Ice Tea herlanceren, heeft het merk met drie sku’s een distributiegraad van 30 procent. Daarna gaan de ontwikkelingen snel. Beyond Brands kiest in samenwerking met producent Refresco voor een nieuwe receptuur –natuurlijke ingrediënten, een laag suikergehalte, geen conserveermiddelen of kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen – en voor een vrolijke, toegankelijke verpakking.

Sterk merk gericht op gezinnen

Singels: ‘We richten ons nadrukkelijk op het gezin binnen de groeiende categorie Frisse dranken. Pickwick Ice Tea is een sterk merk dat staat voor genieten op elk moment. Die waarde sluit mooi aan bij het product dat ons voor ogen staat, en bij de doelgroep.’

Complete range bij alle retailers op het schap

Pickwick Ice Tea is verkrijgbaar in diverse smaken en verpakkingen, zonder koolzuur, lichtbruisend en als laagcalorische variant. Kortleve: ‘We zijn klein en flexibel en dat stelt ons in staat snel in te spelen op de wensen van de consument. In eerste instantie hadden we 1,5-literverpakkingen, nu zijn er ook siropen en die slaan heel goed aan bij gezinnen met kinderen.’ De complete range van negentien producten staat inmiddels bij alle foodretailers op het schap.

Snelheid is ontzettend belangrijk

Boswinkel: ‘We zitten kort op de bal en zijn continu bezig met nieuwe producten en aanpassing van
bestaande producten om de range verder te optimaliseren. Zo zagen we dat van de twee smaken bij de kinderverpakkingen de appelvariant minder aansprak. Na testen die we zelf op scholen hebben gedaan, kwam naar voren dat kinderen een voorkeur hebben voor Pickwick Ice Tea Lemon. In overleg met onze klanten hebben we het assortiment gewijzigd. We nemen daarin zelf het initiatief en bieden snel een
alternatief. Snelheid is voor retailers ontzettend belangrijk. Zo willen we samen met al onze klanten deze categorie verder laten groeien.’

Diepe promoties stuwen het marktaandeel

Singels: ‘Bij de start van Beyond Brands hebben we onszelf doelen gesteld. We willen mooie producten neerzetten die gezonder zijn dan vergelijkbare producten. Alle categorieën waarin we actief worden, moeten groot genoeg zijn, alleen dan kun je uitgroeien tot sterke speler. We streven daarom naar 10 procent marktaandeel in twee tot drie jaar tijd. Vorig jaar bedroeg het marktaandeel 5 procent. We hopen eind dit jaar op 10 procent uit te komen.’ Om dat doel te bereiken, kiest Beyond Brands voor diepe promoties. Kortleve: ‘Het is het meest effectieve middel om bij consumenten in het keukenkastje te komen en herhalingsaankopen te realiseren.’

Challenger zorgt voor nieuwe dynamiek

Samen met haar collega’s benadrukt ze ‘supertrots’ te zijn op deze Wheel. ‘We zijn nog maar twee jaar bezig. De cijfers spreken voor zich. Retailers noemen ons de challenger die voor nieuwe dynamiek heeft gezorgd en de categorie nog harder heeft laten groeien. Dat supermarkten met deze prijs hun waardering voor ons werk uitspreken, daar zijn we heel blij mee. Chantal sprak over onze doelen. Het winnen van een prijs stond ook in dat rijtje!’

Foto: Koos Groenewold

Op de foto:

Van links naar rechts: Chantal Singels, Leonie Kortleve en Bas Boswinkel, alle drie co-owner van Beyond Brands.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels