artikel

Alc. dranken, bier en cider: Apple Bandit

Assortiment 1034

Cider voorziet in de groeiende behoefte aan variatie, natuurlijke producten en dranken met een lager alcoholpercentage. Met Apple Bandit speelt Heineken succesvol hierop in: in een jaar tijd groeit de cidercategorie met 128 procent in volume. In waarde voegt Apple Bandit meer dan €1 miljoen omzet toe aan de
groeicategorie (Nielsen, MAT P5 2017).

Alc. dranken, bier en cider: Apple Bandit
Foto: Koos Groenewold

Cider is in opmars in Nederland. Met Apple Bandit wil bierbrouwer Heineken Nederland de markt definiëren. ‘De tijd is er rijp voor’, meent Pauline Jaszewski, brand manager cider. ‘Uit onderzoek weten we dat 86 procent van de Nederlanders openstaat voor cider, en dat we met cider nieuwe consumenten en nieuwe momenten bereiken.’ Haar collega Paulien Leeuwenburgh, category development manager: ‘Met Apple Bandit zetten we de standaard voor de categorie. Apple Bandit is een heel toegankelijke cider in het hart van de categorie.’

Mikken op een brede doelgroep

Heineken Nederland mikt met nieuwkomer Apple Bandit dan ook op een brede consumentendoelgroep, naast het in 2009 geïntroduceerde Jillz, de ciderdrank met een ietwat zoetere smaak. Met Jillz richt de bierbrouwer zich op vrouwen.  Cider is een licht alcoholische drank op basis van appels. Apple Bandit is ‘de perfecte mix van knisperfrisse appels met een pure en verfrissende smaak’. De cider heeft een alcoholpercentage van 4,5 en is verkrijgbaar – in sixpack (6 x 30 cl) – in de smaken Crisp Apple en Juicy Pear.

Waardering is hoog, koopintentie positief

De verwachtingen vorig jaar bij de introductie (week 23) waren hooggespannen. Heineken Nederland verwacht dat de ciderconsumptie zich in 2020 zal hebben verdubbeld. Leeuwenburgh: ‘We zijn tevreden over de introductie van Apple Bandit. We hebben het eerste jaar ingezet op trial, onder meer door introductieacties, trialpacks op rollende actiedisplays en samplings in Heineken-kratten. De naamsbekendheid van Apple Bandit is goed, de waardering hoog en de koopintentie positief.’

Uitleggen wat cider is

Heineken Nederland investeerde in dit introductiejaar daarnaast in ‘aan consumenten uitleggen wat cider voor drank is’. ‘Dat hebben we gedaan door middel van uitingen op televisie, in magazines en social media.’ Volgens haar collega Jaszewski trekt Apple Bandit voornamelijk nieuwe kopers van buiten de bier- en cidercategorie. Deze nieuwe kopers komen vooral van frisdranken, aldus de brand manager. Wie deze kopers zijn? ‘Kopers van Apple Bandit zijn zowel mannen als vrouwen, de verhouding is 50-50. Binnen deze kopersgroep zijn alle leeftijden vertegenwoordigd.’

Het blijft dringen op het schap

Na de introductie in juni vorig jaar, werd Apple Bandit snel breed opgenomen, zowel door retail als horeca. In de supermarkt liep het lentebockseizoen ten einde, Apple Bandit vulde de schapruimte die daardoor ontstond, mooi in. Dat neemt niet weg dat het dringen blijft op het schap. Leeuwenburgh: ‘Gezien het omzetaandeel en de omzetgroei zou het bier- en ciderschap meer meters mogen krijgen, is onze overtuiging. Daarvoor blijven we constructieve gesprekken met onze retailpartners voeren.’

Rotatie loopt minder sterk terug in de winter

Apple Bandit is jaarrond verkrijgbaar. Jaszewski: ‘Apple Bandit is natuurlijk heel verfrissend en het lekkerst met veel ijs. Maar we hebben gezien dat de rotatie in de eerste winterperiode minder sterk
terugliep dan bij segmenten die we traditioneel als weergevoelig typeren, zoals trendy bieren en radlers.’

Foto: Koos Groenewold

Op de foto:

Heleen Kosterman (account director Ahold, l.) en haar collega Pauline Jaszewski (brand manager cider). Paulien Leeuwenburgh (category development manager) ontbreekt op de foto.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels