artikel

Jumbo Beren pronkt met 500 biersoorten

Assortiment 100332

GRONINGEN – Jumbo Groningen Beren beschikt over de grootste afdeling speciaalbier in een Nederlandse supermarkt. In totaal goed voor circa 500 items, buiten het Jumbo-assortiment om. Vanuit de hele provincie komen de klanten.

Jumbo Beren pronkt met 500 biersoorten
Foto: Jan Willem van Vliet

Natuurlijk wordt er pils verkocht in de door studenten gedomineerde wijk rond Jumbo Beren in Groningen, onderdeel van de Maripaan-groep van Anrico Maat en Paul Papo. Maar ook die ‘armlastige’ student wil wel eens wat anders, net als de jonge, hoogopgeleide werkenden in de buurt. Vooral de mannelijke helft verwent zichzelf graag met iets exclusiefs. Dat kan een La Trappe dubbel zijn of een Tripel Karmeliet, zoals in het standaard bierpakket van Jumbo zit, maar wie echt iets speciaals wil, volgt het voetspoor op de winkelvloer.

Mannenliefde, Oma’s pruim en de Vurige Non

Het spoor leidt naar een schap 15 meter verderop, waar een voor een supermarkt ongekend groot assortiment speciaalbier staat. Mannenliefde, Oma’s pruim, de Vurige Non, Pieperbier, Van Moll Trekdropbier of Pohjalia uit Estland: van alles is er te krijgen. In totaal zo’n 500 items. Elke week worden er 1200 tot 1300 artikelen van verkocht; in speciale weken, zoals bij de introductie van bockbier, loopt dit op tot soms wel 1500 items. Een echte trekker, zegt supermarktmanager Jan Rona. ‘We zoeken altijd naar toegevoegde waarde voor de winkel. Dankzij de bierverkoop komen mensen uit de wijde regio, zoals uit Appingedam, dat 25 kilometer verderop ligt. In de stad kennen ze ons al wel, nu wordt er ook in de provincie positief over ons gesproken.’

Biermarkt schot voor open doel

Bijna drie jaar geleden besloten Rona en afdelingsmanager dkw & vers Bernard Wessels zich te richten op speciaalbier. ‘Het was een schot voor open doel’, zegt Rona. ‘Je voelt het succes aankomen.’ In het 15-jarige bestaan van de Jumbo werd altijd al veel bier verkocht, maar een paar jaar terug nam de belangstelling voor speciaalbier merkbaar toe. ‘In het Jumbo-assortiment hadden we vijftig speciaalbieren, maar de vraag was veel groter.’ Eerst was er de vraag naar streekbier, later ook naar andere bieren uit binnen- en buitenland. Waar het eerder nauwelijks mogelijk was om één goede leverancier te vinden die al het bier kon leveren en de continuïteit kon waarborgen, kwam Wessels dit keer in contact met Multibier in het Brabantse Asten, 210 kilometer verderop. In het begin ging leveren nog wel eens moeizaam, maar nu gaat de samenwerking beter. ‘Toen we begonnen, hadden ze een levergraad van 70 procent, nu is dat 95 procent’, zegt Wessels. Minimaal drie keer per week wordt geleverd.

Speciaalbier leidt niet tot koppelverkoop

Het bierschap bestrijkt 9 strekkende meters. Daarnaast is er nog het normale Jumbo-aanbod: 5 meter speciaalbier en vele meters pils. Met een totaal van 14 meter denkt Jumbo Beren de grootste ‘speciaalbiersupermarkt’ van Nederland te zijn. Dat dankt de winkel vooral aan het unieke winkelpubliek. Per week heeft Rona 38.000 klanten in de winkel, van wie 30.000 studenten. ‘Deze wijk is een mix van studenten, goedverdienende hoogopgeleiden en jonge gezinnen. Die willen wel wat extra’s uitgeven aan een lekker biertje.’ Gemiddeld kost een flesje bier net iets onder de €3. Ook hier geldt de laagsteprijsgarantie. ‘Als Mitra of Borrelshop hetzelfde biertje op de plank heeft staan, betaal je bij ons altijd minder.’
Tot koppelverkoop heeft de belangstelling voor speciaalbier niet geleid, constateert Wessels: ‘Je zou verwachten dat bij een lekker biertje ook een hapje hoort. We hebben wel geprobeerd worst of gebrande noten erbij te presenteren, maar dat leidde niet tot een enorme stijging van die producten.’

Rechtstreeks contact met bierfans

Wessels staat met de grootste bierfans in contact via Untappd, een app voor bierdrinkers. Consumenten kunnen er alles terugvinden over vrijwel ieder bier ter wereld en ook bijhouden welk bier ze hebben gedronken. In het schap hangt een verwijzing naar Untappd. ‘We hebben 700 vrienden op deze app die we op deze manier heel makkelijk kunnen bereiken’, zegt Wessels. Alle bieren die nieuw binnen zijn, komen op Untappd. De ‘vrienden’ hebben vervolgens voorrang, kunnen een reservering plaatsen die dan apart wordt klaargezet.

Community komt ook ‘live’ tot leven

Daarnaast proberen Rona en Wessels ook in het echte leven de community vorm te geven. Zo is vorig jaar in samenwerking met de nabijgelegen speciaalbierkroeg ‘Beer &’ een besloten bockbierfestival gehouden. Gasten kregen hapjes en dergelijke terwijl ze in de kroeg ongeveer 40 bockbiertjes konden proeven. Die werden vervolgens in de Jumbo verkocht. Met 200 gasten per dag was het event een groot succes, zegt Rona.

Bierveiling na verkoop 75.000e flesje

Ook dit jaar wordt er een evenement georganiseerd, dit keer rond de verkoop van de 75.000e fles speciaalbier in de winkel. In de derde week van december houdt Jumbo Beren daarom een bierveiling. Brouwerijen worden gevraagd speciale bieren te leveren die in de winkel per opbod worden verkocht. De opbrengst gaat naar een goed doel: Stichting Compassion.

Limited editions doen het goed

Het bierschap telt nu circa 500 items, waarvan er iedere maand ongeveer 20 tot 25 wisselen. Nieuwe bieren in het schap komen er soms via verzoek op Untappd. ‘Als een klant graag een bijzonder biertje wil, dan proberen we dat met onze leverancier voor elkaar te krijgen.’ Vaak gaat het om limited editions, bieren die tijdelijk door een brouwerij worden gebrouwen en in een beperkte oplage verschijnen. Wessels schrijft zich er op tijd voor in bij Multibier, zodat er bij de verdeling ook een doos met 24 flessen naar Groningen komt. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Standaard is zo’n doos binnen anderhalve dag op. ‘Als ik vijf dozen had kunnen krijgen, hadden we die ook wel verkocht’, denkt Wessels. Voor de gelimiteerde bieren wordt soms grof betaald. De prijs kan oplopen tot €10 per fles. Niet vreemd, volgens de Groninger: ‘Dat is een bourbon, die rijpt op vaten dus dat kost geld.’

Helft aanbod komt van Nederlandse brouwers

De helft van het aanbod bestaat uit Nederlands bier, afkomstig van circa 40 brouwerijen. Op dit moment zijn de Haarlemse brouwers ’t Uiltje en Jopen heel populair. Nederlandse brouwerijen doen het sowieso goed, zegt Wessels. ‘Die zijn veel experimenteler dan bijvoorbeeld Belgische brouwerijen. Zo hebben we een bier staan met de smaak van trekdrop.’ ‘Dat is zo uniek, dat wordt dan op de planken gezet en het verkoopt ook nog’, zegt Wessels. Jumbo is onlangs zelf begonnen met een Nederlands bierproject. Daarin biedt elke Jumbo streekbier aan. In Groningen zijn dat Bax en Ludina. ‘Maar die hebben wij al veel langer in huis.’

‘Echte bierfan pik je er zo uit’

Zelf drinkt Wessels ook graag een speciaalbiertje. De Untappd-teller van de dkw-manager staat inmiddels op 300. ‘Mijn smaakpalet is de laatste jaren wel enorm uitgebreid’, zegt hij. Alles zelf proeven zit er niet in. ‘Dat laat mijn salaris niet toe’, grapt hij.Voor een goed advies aan klanten, laat hij zich voorlichten via Untappd. ‘Daar kan ik heel goed smaken weghalen, zodat je de klant goed kunt helpen. Maar een echte speciaalbierliefhebber vraagt niet om advies, die wil de smaak zelf
beleven en probeert het gewoon.’

Klanten hebben zelfs zijn 06-nummer

De echte biergekken hebben zijn 06-nummer. ‘Dat zijn inmiddels mijn vrienden geworden.’ ‘Je pikt ze er zo uit’, zegt Rona. ‘Die hebben een rolmandje vol met speciaalbier.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels