artikel

Digitale sommelier levert AH Nijkerk plus op

Assortiment 21

NIJKERK – Albert Heijn in Nijkerk is de eerste winkel van de marktleider waar WineStein is geïntroduceerd. Supermarktmanager Jan Vlijm is enthousiast over de digitale sommelier. De eerste 12 weken was de wijnomzet 3 procent hoger dan gemiddeld bij AH.

Digitale sommelier levert AH Nijkerk plus op
Sommelier Jasper den Hoogen geeft klanten uitleg over WineStein. Foto: Ton Kastermans

WineStein bestaat uit een in het wijnschap geïntegreerde tabletcomputer, waarin het complete wijnassortiment van de AH, in dit geval van een supermarkt van franchiser Gerard van den Tweel, is opgenomen. Het systeem helpt klanten een keuze te maken uit het aanbod.

Voorkeurswijn via lampjes

De consument kan sinds enkele weken in Nijkerk op een eenvoudige wijze een passende wijn zoeken bij een gerecht. Zodra een gerecht wordt geselecteerd, geeft WineStein een wijnadvies doordat er lampjes in de buurt van de voorkeurswijn gaan branden. Ook kan er op gelegenheid worden gezocht. Het systeem legt de consument diverse gelegenheden voor waaraan de wijnen kunnen worden gekoppeld, zoals een barbecue. Ten slotte kan de klant op basis van een voorkeur (krachtig, soepel) een keuze maken uit het assortiment. Verder kan het gewenste prijsniveau worden ingevoerd. Er zijn ledstrips geïnstalleerd op het schap, die oplichten bij de wijn die na aanbeveling wordt gekozen.

Een meter rode lampjes

Supermarktmanager Jan Vlijm: ‘Bij een rode wijn licht een meter rode lampjes op bij wijn die als best passende wijn wordt geadviseerd door de digitale sommelier. Als er een witte wijn wordt geadviseerd, licht een meter groene verlichting op. Tussendoor branden continu de blauwe ledstrips.’

Wijnomzet 3 procent hoger dan gemiddeld bij AH

De eerste 12 weken blijkt, op basis van cijfers van Nielsen, dat de wijnomzet in deze winkel van Van den Tweel 3 procent hoger is dan gemiddeld bij AH. Een hoopvol resultaat volgens Vlijm, die het wel opgevallen is dat veel en duidelijke voorlichting een must is. ‘Klanten zien lampen branden en hebben aanvankelijk geen idee wat er gebeurt. We hebben daarom flyers in de winkelmandjes en winkelkarren gelegd met uitleg.’

Topsommelier geeft uitleg aan klanten

Ook is de afgelopen periode wijnsommelier Jasper van den Hoogen, die onder meer werkte bij sterrenrestaurants Parkheuvel en Ciel Blue, in de vestiging geweest om met klanten te praten over diverse wijnsoorten en uit te leggen hoe het bijzondere systeem werkt.  Een onverwacht neveneffect ziet Vlijm ook ontstaan. ‘Vakkenvullers hebben het systeem ook ontdekt. Als ze bijvoorbeeld de Spaanse wijnen moeten aanvullen, maken ze gebruik van de tablet en kunnen zo snel zien waar ze moeten zijn in het schap. We hebben 8 meter rode wijn en 6 meter witte wijn in de winkel. De tablet vereenvoudigt het zoeken, ook voor hen.’

Veel interesse van andere klanten

Behalve klanten zijn ook collega-ondernemers in het land volgens Jan Vlijm benieuwd of het systeem goed werkt. ‘Dat blijkt uit alle reacties die we op Facebook krijgen over de introductie van WineStein bij ons.’

Bezoek de Dag van de Supermarkt 2017 met workshops over assortiment, local marketing, bedrijfsvoering en vakmanschap. Klik hier voor meer informatie en inschrijven >>>

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels