artikel

Supers vaker eigen maaltijdlijn

Assortiment

VELDHOVEN – Het is een trend: met lokale producenten weten ondernemers hun maaltijdaanbod te verfijnen. Groothandelassortiment wordt vervangen door verse maaltijden waar de formule-maaltijd niet aan kan tippen.

Supers vaker eigen maaltijdlijn

Waar Albert Heijn met chefkok Moshik Roth landelijk een nieuwe lijn magnetronmaaltijden in het schap zet, hebben topondernemers hun eigen aanpak. Zij saneren assortimenten van hun groothandel en zetten er topmaaltijden van lokale restaurants of producenten voor in de plaats. Neem Supermarkt van het Jaar Plus Van Reijen. Elke donderdag tot en met zondag heeft de winkel een counter vol dagverse sushi. André van Reijen: ‘Onze 
leverancier is een sushiproducent, een takeaway. De truc is dat wij de sushi nodig hebben op de momenten dat het in zijn zaak rustig is. Wij vullen ruimte op in zijn productiekalender. Natuurlijk zitten we 
samen in dezelfde markt, maar in zijn zaak komen niet wekelijks 16.000 consumenten voorbij.’ Vis moet vers zijn, dus de leverancier komt elke ochtend. ‘We gaan ermee om zoals de bakkers vroeger over hun product dachten. Vroeger, hè. En zien we om drie uur dat we een probleem krijgen, kan de leverancier binnen een uur schakelen.’

Zondag Sushidag
De sushi ligt in zelfbediening. Drie varianten in bakjes met een vaste grootte voor €5,99. En zondag 
sushidag: twee voor een tientje. Bij de start heeft Van Reijen een grote proeverij gehouden, daarna verkocht het product zichzelf. In de openingsweek verkocht Van Reijen er met een actie zevenhonderd. De tweede week driehonderd, en de verkoop zit nu al acht maanden stabiel op 220 per week. Hiervoor verkocht de winkel langer houdbare sushi uit het Plus-assortiment. Met veel moeite waren dat vijftien bakjes per week, nu dus vijftien keer zo veel. ‘De derving is afgetikt met de leverancier. Wat niet is verkocht, wordt 
’s avonds vernietigd. Dat betekent dat je heel reëel moet bestellen, niet overmatig. We sturen samen op de verkoopcijfers en de derving zit 
natuurlijk deels in mijn inkoopprijs.’

Hollands

Bij Jumbo Ronald Kamphuis Dalfsen heeft groentechef Warner Warringa een soortgelijke stap gemaakt. Hier kunnen klanten nu kiezen uit vijftien kant-en-klaarmaaltijden van leverancier Hertong in Boekelo. ‘Echt hoge kwaliteit, veel beter dan de standaardmaaltijden die we hadden’, zegt Warringa. ‘We krijgen twee keer per week geleverd en bestellen ongeveer acht stuks per soort. Het merendeel is Hollandse keuken, met daarnaast enkele oosterse en Italiaanse maaltijden. Wij geven op wat we nodig hebben en dat wordt dan vers gemaakt.’

Maaltijdspecialist Hertong levert aan speciaalzaken, zorginstellingen en horeca en heeft nu ook de Jumbo’s in Dalfsen en Ommen als klant. Warringa: ‘Wij zochten een aanvulling om onze afdeling te versterken, en voor hen is het een manier om zich meer op de kaart te zetten.’ De winkelprijs is €3,99 per maaltijd. Twee smaken verse soep liggen voor €2,50 in de koeling.

Lokale aspergeboer
Ziet Van Reijen een nieuwe trend in vers lokaal sourcen? ‘Van mij mag het. Ik heb de volgende stap al 
gezet. Ik heb de lokale aspergeboer zo ver gekregen dat ik voortaan met hem zaken doe. Ik zie het allemaal heel simpel: Albert Heijn kan goed een formule aansturen, Jumbo is goed in een groot assortiment, en ik kan heel goed lokaal waarde toevoegen.’

Reageer op dit artikel